Glosa - Zoufalí lidé dělají zoufalé věci

2019 05

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

kamiony jsou neustálým zdrojem problémů. Pro politiky. 99 % těch chytřejších ví, že by se bez nich ekonomika zhroutila a navíc jsou i slušným přispěvatelem do státního rozpočtu a oblíbeným hromosvodem na odvádění pozornosti od opravdových malérů. Na druhou stranu pro jejich uspokojivé fungování je třeba vyřešit několik úkolů, do kterých se nikomu nechce. A čím déle se odkládají, tím hrozivějších rozměrů nabývají. Aktuálně (tedy už 20 let aktuálně) jsou to parkoviště pro kamiony. Už jsme o tom psali víckrát a několikrát to dokonce vypadalo, že se blýská na lepší časy, ale stále přicházejí jen časy horší a horší. I nyní to vypadá, že ŘSD tento problém konečně bere vážně a chystá mocnou stavební ofenzivu. Nebudeme podrývat jejich nadšení, snad je tentokrát opravdové. Alarmující je, že přetékající parkoviště jsou už v dopravním provozu opravdu značným nebezpečím. Dokud trpěli jen chudáci řidiči kamionů a navíc jim hrozily nezaviněné pokuty za nedodržení doby odpočinku, každému to bylo víceméně fuk. Nyní hrozí velký malér, a tak se hledají rychlá ad hoc řešení, přestože je jasné, že žádné takové neexistuje. Jeden obzvlášť bizarní nápad tak teď rezonuje celou laickou i odbornou veřejností.


Aby se ulevilo parkovištím, především na D5 u Rozvadova, navrhuje se sjednocení zákazu jízdy s Německem, tj. místo nedělního zákazu 13.00–22.00 bude zákaz celou neděli, tedy 00.00–22.00. Opravdu mám tu nejlepší vůli představit si, jak pomůže vyprázdnit parkoviště, když více než zdvojnásobíme dobu, kdy musí kamiony někde parkovat, ale nedaří se mi to. Ani to nemůže být maskovaný návrh na uvolnění silnic od kamionů, protože v neděli v pět ráno se opravdu žádné dálnice pod náporem aut neucpávají. Záměrně zde neuvádím, jaké těžkosti by tohle přineslo dopravním firmám a řidičům, protože jejich problémům a práci tihle lidé vůbec nerozumí, nebo na ně zvysoka kašlou. Patrně kašlou i na ostatní motoristy, protože ani v jejich zájmu nebude, aby se pondělní špička ještě kvůli nasiláženým kamionům zahustila. To dá přece rozum, že když se musí stejné množství zboží převést za kratší dobu, bude na to třeba i více aut. Každému tedy asi ne. Empatie vůbec nebude nejsilnější stránkou státních úředníků. Pod ještě brutálnější tlak se nyní dostává jiná skupina řidičů.

Senioři. Už dnes vídáme za volanty nákladních vozidel a autobusů řidiče nad 65 let, s prodlužujícím se odchodem do důchodu, to i zde bude častější. Tito lidé se nyní stali objektem zájmu jiných lidí, zodpovědných za snižování nehodovosti. A ti patrně došli k závěru, že je třeba je zničit. Jak jinak si vysvětlit, že navrhují za zapomenutou lékařskou prohlídku pokutu až 25 tisíc korun, tedy dva průměrné důchody, a k tomu až rok a půl bez řidičáku, mnohdy tedy doživotí. Hlavní město Praha navrch ještě požaduje zostřit to tím, že by senioři měli jen poloviční počet bodů jako začátečníci. Tihle lidé patrně nikdy nebyli na vesnici, kde si bez auta nedojedete ani k doktorovi, ani pro léky a mnohdy ani pro základní potraviny. Nejenže podobné návrhy jsou naprosto asociální a nereflektují současnou realitu, ony navíc ještě rozeštvávají společnost, když ukazují prstem na domnělé viníky. Opravdu jsem nad těmito dvěma návrhy přemýšlel, zda se nejedná o nějaký aprílový žert či fake news. Bohužel nikoliv, a tak dumám, co lidi k takovým myšlenkovým pochodům vede. Kromě specifických povahových vlastností to asi bude urputná a zjevně marná snaha splnit zadaný úkol, na který nemají. Zoufalí lidé prostě dělají zoufalé věci.

 

 

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se