Prvním nejviditelnějším krokem byla billboardová kampaň, jejímž hlavním sdělením bylo, že kamiony zde nejezdí pro zábavu, ale zajišťují nepostradatelné služby pro společnost. Následovala vysvětlující kampaň v tisku vyvracející různé mýty o silniční dopravě a korigující některá zažitá klišé. V loňském roce jsme realizovali kampaň upozorňující na důležitost výběru kvalitního autobusu pro přepravu dětí na školní akce a volnočasové aktivity. Nyní se snažíme pomoci s řešením nedostatku řidičů.
KAMIONAUTOMAT
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA za podpory Fondu zábrany škod spravovaného ČKP v letošním roce připravilo dopravně bezpečnostní projekt Kamionautomat.
Cílem projektu je upozornit na konfliktní situace mezi nákladní dopravou a ostatními, podstatně zranitelnějšími účastníky silničního provozu. V první části projektu bylo ve spolupráci s firmou VH video record vyrobeno 6 videoklipů s otevřeným koncem (odtud název Kamionautomat), které tyto situace zobrazují a věnují se jednotlivým skupinám účastníků silničního provozu. O tom svědčí názvy jednotlivých dílů: Kamion není osobák, Chodci, Cyklisté, Motorkáři, Agresivita, Hulvátství. Spoty jsou umístěny na YouTube ČESMAD BOHEMIA (https://www.youtube.com/user/CesmadBoh/videos), kde mají průměrně okolo dvaceti tisíc zhlédnutí. Nalézt je také můžete na stránkách www.kamionautomat.eu. Od května do konce prázdnin byly spoty nasazeny na LCD obrazovkách v 70 čekacích místnostech na referátech dopravy celoplošně po celé ČR a v zhruba tisícovce čekacích místnostech praktických lékařů. Těmito prostorami měsíčně prochází cca milion lidí, kteří si čekání mohli krátit sledováním klipů projektu Kamionautomat.
Druhá část projektu byla zaměřena především na děti školního věku, které v silničním provozu patří k nejohroženější skupině účastníků. Proto jsme pro všechny základní školy vytvořili se známým kreslířem a humoristou Zdeňkem Hofmanem sadu plakátů upozorňujících na šest vzorových situací, kde by děti při setkání s kamionem měly dbát zvýšené opatrnosti. A jak jinak, než velmi přístupnou a vtipnou formou. Součástí zásilky, kterou obdržely všechny základní školy v České republice, byly i samolepky Deset tváří kamionů a Desatero pro děti, cyklisty a chodce. Ty kromě užitečných zásad chování v blízkosti nákladních vozidel, obsahují i samolepku Jezevčíka, neoficiálního maskota kamionové dopravy. Všechny tyto materiály mohou úspěšně posloužit v rámci školní dopravní výchovy, a jak jsme se také z více než sedmdesáti děkovných dopisů přesvědčili, úspěšně slouží. Koncem prázdnin jsme stejnou zásilku odeslali rovněž na všechna republiková dopravní hřiště, jejichž správci s nimi během roku mohou děti seznamovat.
Všechny materiály, ať již samolepky Deset tváří kamionů a Desatero pro děti, cyklisty a chodce nebo sadu 6 plakátů formátu A3 od Zdeňka Hofmana máme stále ještě v určitém množství k dispozici. Několik členských firem je již využilo při pořádání akcí typu den otevřených dveří firmy pro pobavení i osvětu mezi přítomnými dětmi. Budete-li mít o ně zájem i vy, obraťte se na regionální pracoviště ČESMAD BOHEMIA ve svém kraji.
Samolepky:
Plakáty:
Sympatický jezevčík i apokalyptický video spot
leden 2016
Proč právě jezevčík? Tento symbol s nápisem „LONG VEHICLE" se na kamionech z celého světa objevuje již desítky let. Od začátku roku se však ze zadních čel českých nákladních vozidel začnou usmívat i stylizovaní jezevčíci kreslíře Zdeňka Hofmana, tentokráte s textem: „VEZU ZBOŽÍ I PRO VÁS". Ano, není to nijak objevné tvrzení, ale v hustém provozu, obklopeni vozovou hradbou kamionů, si to málokdy uvědomujeme. Velká auta opravdu nejsou na silnici kvůli rozmaru svých majitelů, ale pouze plní poptávku nás všech.
Jak by to dopadlo, kdyby mnohdy proklínané kamiony ze silnic opravdu zmizely, zobrazuje videoklip „PĚT DNÍ BEZ KAMIONŮ". Končí sice trochu drsně, ale skutečnost by bohužel byla po zastavení silniční nákladní dopravy spíš horší než lepší. Na poněkud apokalyptickou vizi, která se snad nenaplní, se lze podívat na https://www.youtube.com/watch?v=t2infHwONOk
Pohodovější atmosféru má druhý spot „JDE TO I JINAK. TŘEBA AUTOBUSEM". Proč se mnohdy zbytečně stresovat za volantem osobního vozu, když své cestování můžeme svěřit do rukou profesionálů, a bude tak ekonomičtější, komfortnější a trochu přispějeme i ekologii? Uvidíte na https://www.youtube.com/watch?v=xQY-LkXsn1s
Neděláme si ambice na vyřešení dopravních problémů České republiky. Na druhou stranu s úsměvem a především s porozuměním i pro ty druhé mnoho nebezpečných situací na silnicích ani nevznikne.
Kampaně, které již proběhly
říjen 2014
Chcete to zkusit jako řidič či řidička z povolání?
Všechny informace jak na to naleznete na: www.truckjobs.cz/chci-byt-ridicem
Přestože jsou úřady práce plné neúspěšných žadatelů, existuje zaměstnání, kde není problém sehnat místo a ve kterém se dají vydělat slušné peníze. Je to řidič či řidička v mezinárodní kamionové, ale i autobusové dopravě. Ano, nespletli jsme se, dnešní moderní trucky a autobusy, které po technické stránce mnohdy předbíhají osobní automobily, může stejně dobře řídit křehká dívka jako muž. Tady žádná diskriminace nepanuje.
Nedostatek řidičů se v současné době vyhrocuje natolik, že některé dopravní firmy by rády přikoupily nová vozidla, ale protože je nemá kdo řídit, vozidla nekoupí a nabídky přepravy odřeknou. Sdružení ČESMAD BOHEMIA, jehož cca 2 000 členů provozuje více než 25 000 vozidel, se tedy snaží v této situaci pomoci. Uvědomujeme si, že získat patřičné řidičské oprávnění, průkaz profesní způsobilosti a vůbec zjistit, co všechno profese řidiče obnáší, není nijak jednoduché. Nabízíme proto všem zájemcům pomocnou ruku. Naše dceřiná firma Institut silniční dopravy Vám pomůže získat všechny potřebné informace. Můžete se zúčastnit praktických seminářů, při kterých se dozvíte kde a jak hledat vhodné zaměstnání a samozřejmě Vám následně pomůžeme i se získáním místa u některé z našich členských dopravních firem. Obraťte se na nás s jakýmikoliv dotazy na tel: 241 040 125 nebo e-mail: Info@isdcb.cz
Autobus není kus jako kus
rok 2013
Školní výlet, cesta na plavání, návštěva divadelního představení, lyžařský zájezd - při této příležitosti skoro vždy slýcháme: „ Děti, zítra je sraz u autobusu před školou."
Přestože všechny statistiky říkají, že nejbezpečnější cesta po silnici je autobusem, lze i málo pravděpodobná rizika spojená s tímto druhem dopravy ještě snížit. Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA sleduje velmi pečlivě situaci v hromadné dopravě osob na silnici. Za posledních dvacet let se vozový park autobusů změnil ještě radikálněji než u osobních automobilů. Výrobci téměř revolučně zvýšili bezpečnostní standardy autobusů všech kategorií. Stejně tak technologický pokrok a konkurence dramaticky pozdvihl kulturu cestování. Dospělí cestující si to přesně uvědomují a umí si zjednat služby na té nejvyšší úrovni. To bohužel neplatí pro nejmenší a nejzranitelnější pasažéry, kterými mohou být i vaše děti.
Mnoho škol a výchovných zařízení se potýká se složitou finanční situací a současně také nechce zbytečně zatěžovat rozpočty rodičů svých žáků. Někdy se ovšem šetří na nepravém místě, například při volbě autobusového dopravce, kdy jediným kritériem je cena nabídnuté dopravy. Doslova kvůli několika korunám tak děti mohou být vystaveny zvýšenému riziku dopravní nehody, o ochuzení o komfortní cestování nemluvě. ČESMAD BOHEMIA se proto rozhodl oslovit širokou veřejnost a především rodiče školáků, aby více zaměřovali svou pozornost na kvalitu sjednané autobusové dopravy. Má každé dítě svou sedačku? Prošel autobus úspěšně technickou kontrolou? Jsou pojištěni cestující i zavazadla? Jsou řidiči řádně proškoleni u seriózní organizace? Zahrnuje plán cesty bezpečnostní a hygienické přestávky? Není řidič brigádník, ale skutečný zodpovědný profesionál?
Nebojte se položit podobné dotazy. Připravili jsme pro vás Desatero otázek, na které byste se neměli stydět zeptat, než pošlete své děti na cestu autobusem. Máme stejný zájem jako vy, aby i děti cestovaly v pohodlí a nejbezpečnějším možným způsobem.
Desatero otázek, na které byste se neměli stydět zeptat, než pošlete své děti na cestu autobusem
1) Bude mít u delších jízd každé dítě svou sedačku, nebo se vtěsnají místo dvou dospělých tři malí?
2) Je k dispozici plán cesty zohledňující pravidla řízení a odpočinku řidičů a také dětské fyziologické potřeby?
3) Má autobus vezoucí děti v zimním období předepsanou a kvalitní zimní výbavu?
4) Procházejí řidiči v pravidelných ročních intervalech kvalitním školením u důvěryhodné organizace a má řidič platný profesní a řidičský průkaz?
5) Je řidič zaměstnanec dopravní firmy, nebo se jedná o brigádníka, který možná právě přišel z pracovní směny od jiného dopravce?
6) Prošel autobus předepsanou technickou kontrolou a potvrzuje vnitřek i vnějšek autobusu pečlivou údržbu?
7) Je dopravce v případě neočekávané poruchy schopen zajistit náhradní vozidlo?
8) Garantuje dopravce odpovědnost za případné škody na zdraví i zavazadlech?
9) Má dopravce platné oprávnění k podnikání v osobní silniční dopravě?
10) Má najatá dopravní firma funkční internetové stránky? Potvrzují její důvěryhodnost reference nebo její historie?
Jedeme v tom spolu
V roce 2006 zahájilo Sdružení kampaň na zlepšení image silniční dopravy „Jedeme v tom spolu". Impulzem pro tento krok bylo neustálé zhoršování obrazu silniční dopravy v médiích a z toho vyplývající negativní postoje veřejnosti. V první etapě, podporované i několika výrobci silniční techniky, bylo prostřednictvím billboardů, reklamy na čerpacích stanicích a v tisku prezentováno hlavní sdělení: „Kamiony nejezdí po silnicích pro své vlastní potěšení, ale plní přání a požadavky celé společnosti." Billboardová kampaň zaznamenala značný mediální ohlas, vzápětí po ní následovalo road show po českých krajích. Zástupci Sdružení seznamovali na hraničních přechodech novináře se záměry a požadavky Sdružení a současně zde probíhala akce zaměřená na zlepšení vztahů mezi řidiči osobních a nákladních automobilů.
Rok smíření
V rámci kampaně Jedeme v tom spolu byl i projekt Rok smíření realizovaný v roce 2009. Jeho cílem bylo působením na členy Sdružení, jejich řidiče a celou motoristickou veřejnost omezit negativní jevy doprovázející pohyb kamionů po silnicích a dosáhnout zvýšení vzájemné tolerance a ohleduplnosti. V rámci projektu bylo zpracováno a rozdáno mezi 10 000 řidičů proškolených školicím střediskem Sdružení 12 dopravně bezpečnostních priorit.
Úspěšnou akcí Roku smíření byla účast na veletrhu mimoškolních dětských aktivit Bambiriáda 2009. Sdružení připravilo Desatero zásad pro zvýšení bezpečnosti dětí při kontaktu se silniční nákladní dopravou, nazvané „Aby se velcí bezpečně míjeli s malými". Aby i v tomto případě byla dodržena Komenského zásada škola hrou, připlul na Střelecký
ostrov v Praze na Vltavě tahač Renault Premium.
Zde se několik set dětí mnohdy i s rodiče s velkým zájmem seznamovali s prací i pracovištěm řidiče i desaterem bezpečnostních zásad. Akce se dočkala značného mediálního zájmu díky reportážím televizí Nova a Prima o převozu kamionu po Vltavě. Samotnými dětmi i jejich rodiči pak byla hodnocena veskrze kladně bez jediného negativního ohlasu. Její dopad byl nejen dopravně bezpečnostní, ale přispěl i k pozitivnímu vnímání řidičské profese.
Road show
SDRUŽENÍ Na závěr kampaně proběhla veřejná shromáždění v obcích postižených tranzitní kamionovou dopravou, kde ČESMAD BOHEMIA společně s místními občany podpořil výzvu politikům k urychlenému řešení aktuální zoufalé dopravní situace. Akce byla veřejností přijata velmi pozitivně, odezvu zaznamenala rovněž v médiích, mezi politiky i v petičních výborech obou komor Parlamentu.