Glosa - Zachraňte dinosaury

2020 08

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

člověk zběžně sledující vývoj vědeckých hypotéz o vymírání dinosaurů by mohl nabýt klamný pocit, že je už jasno. Na zemi dopadl asteroid, po němž se tak zaprášilo, že přestala fungovat fotosyntéza, rostliny se nezazelenaly, brontosauři neměli co žrát a pak už to šlo jako domeček z karet. Není to zdaleka jisté. Stejně pravděpodobné jsou teorie o dramatickém vzrůstu vulkanismu s podobnými následky, nebo náhlý pokles hladiny moří. Velmi pravděpodobná se jeví i kombinace všech třech těchto příčin. Jako neudržitelná padla teorie, že dinosauři vymřeli, protože byli úplně blbí, a vyklidili místo chytřejším savcům. To je zásadní omyl, neboť savci té doby nebyli o nic chytřejší a nebýt nějakého maléru, mohl jsem dnes do klávesnice ťukat šupinatými prstíky.

Každá z výše zmíněných teorií má nějaké slabé místo, a zatím tedy není vůbec nic jisté. Přece jen to bylo zhruba před 66 miliony let, což je dost dávno a ani to není na beton. Není tedy žádný důvod, abych si nepřidal ještě jednu svou teorii, která se ostatně přímo nabízí každému, kdo trochu sleduje současné dění. Samozřejmě, byl to koronavirus. Vždyť se stačí podívat do novin, jak si v boji s ním stojí současní dinosauři. Takže jen tak namátkou z posledních zpráv. Po padesáti letech končí obří ikonický letoun Boeing 747 řečený Jumbo Jet, když konec největšího letadla Airbus A 380 byl oznámen již dříve. Stovky obřích výletních lodí bloudí světovými oceány zcela bez turistů a staly se vězením pro své posádky. Po 61 letech končí ve výrobě slavný motor Bentley 6,75 V8. A není sám, další titulek hlásá: VW Touareg V8 letos navždy skončí! Za smrtí těchto automobilových obrů pravda nestojí pouze zákeřný bacil, největší polínko do ohně zde přiložili zelení věrozvěsti, kteří nám připravují hořký úděl téže barvy.

Účinek srovnatelný s pádem asteroidu bohužel má světová pandemie i na jiné giganty našich silnic ­ na autobusy. V době nouzového stavu zakázky autobusových dopravců poklesly na nulu a v současnosti se potácejí okolo dvaceti procent běžného stavu. Zájezdoví dopravci odhadují, že se stav nezlepší minimálně do dubna 2021. Bez státní pomoci hrozí zánik možná polovině z nich. Když nejsou zakázky, nemůžou udržovat zaměstnance, ani s pomocí programu antivirus. Někteří využili odkladu splátek, ale odklad také netrvá věčně. Je to jen odsouvání problému. Linkové autobusy sice za nouzového stavu jezdily, ale s desetiprocentním obsazením, určitou dobu se dokonce ani nevybíralo jízdné, a jejich provozovatelé, ale i veřejní objednatelé utrpěli obrovské ztráty. Protože jsou prázdniny, situace se již poměrně stabilizovala, ale je otázka, kdo a jak vzniklé ztráty uhradí. Ochota některých krajů plnit smlouvy s dopravci je hodně malá. Dopravcům také chybějí slevy, které stát proplácí za studenty a seniory a se kterými kraje a dopravci v rozpočtech počítají. Protože autobusy jezdily, senioři a studenti ale výrazně méně, tyto peníze teď chybějí. Tento problém mají jak dopravci v závazkové dopravě, tak na běžných komerčních linkách. Prakticky na nulu padly mezinárodní linky. ČESMAD BOHEMIA se snaží při jednáních s vládními představiteli zajistit této nejpostiženější skupině podnikatelů účinnou podporu. Zájezdovým dopravcům by pomohla obdobná kompenzace, jakou dostali provozovatelé ubytovacích kapacit, pomohly by i nějaké vouchery pro školy, aby si objednávaly exkurse pro děti. Zákazníky z nepodnikatelského sektoru by mohla přilákat i nižší DPH na příležitostnou dopravu. Zatím nezodpovězenou otázkou ovšem zůstává, jak se vláda k těmto doporučením zachová.

Ještě důležitější otázkou ale je, jak se zachová virus. S obyvatelstvem v karanténě se autobusy nerozjedou. Bylo by smutné, aby si za šedesát milionů let museli archeologové budoucnosti lámat hlavy, proč se v geologických vrstvách odpovídajících jednadvacátému století objevuje nápadně velké množství koster jednopodlažních, patrových, ba i kloubových obrů.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se