Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,
značně neúspěšný model socialistického plánování jsme v 89. roce vyhodili dveřmi a vypadá to, že po vlně čínské chřipky se nám chce vrátit oknem. Děje se tak pochopitelně v bohulibém zájmu, kterému by všichni dobří vlastenci měli tleskat. 23 poslanců naplánovalo a hodlá prosadit, aby se v obchodech prodávalo 85 % domácích potravin. Bez ohledu na to, že je zde nejsme schopni vyprodukovat a znamenalo by to tedy výrazné ochuzení nabídky a dramatické zdražení. Najednou se zapomnělo na to, že globální obchod vznikl proto, že se vyplácí, takže ho zrušíme a z naší průmyslové země budeme dělat zemědělskou.
Tenhle nápad samozřejmě přinese pro společnost další řadu osvěžujících doprovodných efektů. Například už nebude třeba tisíců kamionů, které sem zbytečně dovážejí tropické ovoce, jihoevropská kvalitní vína, tisíce druhů mlékárenských výrobků a mnoho dalšího zápaďáckého šmejdu. Vrátí se zlaté časy litrovek pražského výběru a sklepmistra, pulty opět opanují hermelín s kapiovým sýrem a od avokáda vykročíme zpět k tuřínu. Zatím tenhle nápad byl poodložen, ale Pandořina skříňka je již otevřena. Zdecimovaná mezinárodní nákladní doprava už nebude třeba, a tak dá jedině rozum, že přijde obdobné nařízení i pro ni, totiž používat výhradně české nákladní automobily. Na hnidopišské připomínky, že už je prakticky nevyrábíme, přece rozumný člověk nemůže brát zřetel, když jde o dobrou věc. Pomeranče a citróny jsme doposud také nepěstovali, ale plán je plán, tak si budeme muset poradit.
Nejsme v tom samozřejmě sami, koho k zářným zítřkům vedou politici spasitelé. Německo, které má na podporu rozjezdu své zabrzděné ekonomiky tradičně nejvíce prostředků, se rozhodlo miliardami podpořit restart svého automobilového průmyslu. Opět dojde na nějakou formu v minulosti úspěšně aplikovaného šrotovného. Nebyli by to ovšem němečtí spasitelé globálního klimatu, kdyby to nějak tentokrát nevylepšili. Ano, příspěvky nebudou vypláceny na koupi nových aut na naftu nebo benzin produkujících malé množství emisí, ale podpora se bude týkat pouze prodeje elektromobilů. To jsou ta dvakrát dražší auta, která nikdo nechce, protože nikam nedojedou, byly do nich investovány miliardy, ale stále se neprodaná někde hromadí. S německou podporou elektromobility pěkně rezonuje ukončení provozu jaderných elektráren do roku 2022, na něž briskně zareagovalo vedení Vysokého učení technického v Praze, kde od září otevřou nový studijní program zaměřený na vyřazování jaderných zařízení z provozu.
V moři depresivních zpráv o mesiášských ambicích politiků vyvádějících nás z krize bez ohledu na přírodní zákony se přece jen objevují ostrůvky pozitivních informací. Za technickými a podnikatelskými úspěchy ovšem zpravidla stojí soukromé společnosti vedené mimořádnými osobnostmi. Soukromá firma SpaceX Elona Muska vyslala 30. května k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) vesmírnou loď Crew Dragon, kterou pilotovala dvojice astronautů NASA Robert Behnken a Douglas Hurley. Uskutečnil se tak první pilotovaný let v režii soukromé společnosti a ne vládní vesmírné agentury. A nás by ještě více mohlo zajímat, že na americkou technologickou burzu Nasdaq vstupuje výrobce hybridních nákladních automobilů firma Nikola MotorCompany, která spolu s firmou Iveco hodlá v Evropě příští rok zahájit výrobu vodíkových tahačů s návěsem. Kupodivu se to děje, aniž by to naši poslanci odhlasovali v parlamentu.