Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,
asi si ještě pamatujete kdysi módní hlášku „Nedělej vlny“, pomocí které se uklidňoval jedinec narušující ve společnosti pohodovou atmosféru. Dnes už se příliš nepoužívá, na dnešní dobu je nejspíš moc poetická. Vždyť něco tak pěkného jako mořské vlny Jadranu plné dovádějících českých turistů, vlnky na jihočeském rybníku nebo ty, na nichž se nám ve vaně kolébá kachnička, nelze spojovat s negativními emocemi. Opomineme‑li výhrůžky jurodivého místopředsedy Rady bezpečnosti Ruské federace Medveděva, jenž chce nějakými tajemnými zbraněmi vyvolat vlny, které by následně smetly do moře Britské ostrovy, nepovažujeme vlny za nic extra nepříjemného. Ovšem vlny v přeneseném slova smyslu bývají někdy horší.
Rozhodně mocné vlny se objevily na cenové hladině. Nejen energií, ale téměř všeho. To samozřejmě nemusí být nutně špatně, vlna může někoho vynést nahoru, někdo si po vlně surfuje a náramně si to užívá, mnoho lidí ovšem taková vlna pěkně spláchne. Není nic příjemného kalkulovat náklady, když se třeba cena nafty, tvořící zhruba třetinu nákladů, svižně pohybuje během jednoho roku v intervalu 35 až 50 korun. U ceny zkapalněného zemního plynu LNG se výkyvy neměří v desítkách procent, ale počítají se na několikanásobky. U elektřiny je to ještě zábavnější, protože její cena kolísá nejen v čase, ale zásadně záleží i na místě, kde se rozhodnete dobíjet. Tady to není o tom, že ušetříte u Tank ONO dvě korunky na litru, tady klidně u některých nabíječek zaplatíte i dvakrát více než u jiných. A doma pro jistotu zjistíte, kolik jste pronabíjeli, nejdříve při měsíčním vyúčtování, a to ještě tak nějak přibližně. Nehledě na to, že v některých případech se cena elektřiny může měnit během dne a kolik bude stát za rok, nikdo netuší. Divoce rozvlněné nejsou pouze ceny energií, námořní kontejnerová doprava si prochází také pěknými hupy, když se její ceny mění v řádu stovek procent. Konečně i ceny dopravní techniky dělají divy. Vlna zdražování ale také jednou skončí, a i když se na osmdesát tisíc euro za tahač asi nevrátíme, snad časem ze současných výšin povede cesta poněkud níž. Ovšem pokud se progresivně rozhodnete pro plyn či elektro anebo nedej bože pro vodík, v závratných cenových výšinách se budete pohybovat ještě dlouho.
Naopak sešup dolů z optimistické vlny očekávání budoucích zakázek ukazuje Barometr nákladní dopravy, dle kterého příští půlrok vidí optimisticky pouze necelá třetina našich členů. Zde je bohužel pramalá naděje, že blbá nálada pramení pouze z nevlídného únorového počasí, neboť silniční doprava jako indikátor budoucích pohybů ekonomiky je velmi spolehlivá. Bohužel, vlny, které ve světě udělal nejdříve čínský bacil a pak ruský vpád na Ukrajinu, jsou tak mohutné, že kachničky na hladině našeho hospodářství hned tak v klidu nebudou a ještě dlouho se budou povážlivě kolébat. Na straně druhé by nás nad hladinou mohlo podržet vědomí, že žádná vlna neroste až do nebe a zdražování zcela jistě bude jednou vystřídáno cenovým poklesem, stejně jako propad nebude nekonečný a nepochybně bude vystřídán růstem. Vždyť už Voskovec s Werichem zpívali „jednou jsi dole, jednou nahoře“ a tihle pánové rozhodně věděli, o čem mluví.