Glosa - Postraš a zakaž

2023 07_08

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

v českém prostoru existuje několik zaručených strašáků, kteří naprosto spolehlivě vytrhnou z letargie většinu společnosti. Politici ruku v ruce s médii je pravidelně probouzí k životu v časech předvolebních, případně když potřebují vytlačit z myslí lidí nějakou vlastní lumpárnu. Někdy se tito strašáci budí pod vlivem okolností nebo zcela samovolně, pozornost mají však vždy zaručenu a čím méně informovaný občan, tím pevnější a vyhraněnější názor na ně má. Nejoblíbenějšími bubáky jsou Benešovy dekrety, imigranti, lithium a bohužel i …kamiony.

O tom jsme se opět mohli přesvědčit při červnovém projednávání změny zákona 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích, která měla umožnit řidičům kamionů dojet v době zákazu jízdy na místo vykládky na území ČR a pak domů nebo do firmy. Přestože se v podstatě jedná o osm pátků z celého roku, kdy by mohlo dojet domů několik stovek českých šoférů kamionů, Václav Moravec zahájil na televizních obrazovkách diskuzi o změně zákona osočením ministra Kupky slovy, že chce zahltit dálnice kamiony, exministr Karel Havlíček kontroval temnou věštbou, že na silnicích nastane masakr. Po hlasování to vypadá, že se o relevantnosti těchto strašidelných předpovědí nebudeme mít možnost přesvědčit, neboť pro změnu zákona zvedlo ruku pouhých 28 statečných. Téměř všichni poslanci ODS a pár čestných výjimek z jiných stran jako třeba předsedkyně poslanecké sněmovny Markéta Adamová Pekarová. Ano, je tu ještě teoretická možnost, že náš požadavek na toto dílčí zlepšení pracovních podmínek řidičů vrátí do hry senát, ale vzhledem k tomu, že v internetových průzkumech je přes devadesát procent správně vyděšených občanů proti, není šance příliš veliká. Toto hrozivé číslo docela věrně ilustruje, že nevraživost mezi různými skupinami uživatelů silniční infrastruktury je v Česku mimořádně vysoká. A nemění na tom nic ani miliony českých řidičů jezdících o dovolených do západní Evropy, kde přeci jen panují na silnicích méně vyhrocené poměry.

Možná se ale nejedná jen o vztahy mezi jednotlivými skupinami řidičů, i když škatulkování a následné osočování je u nás oblíbená disciplína, ale jde spíš o nedostatek empatie vůbec. Kdo by si myslel, že třeba cyklisté drží spolu proti ostatním, šeredně by se mýlil. Osobně jsem začal na tomto ďáblově vynálezu dojíždět do práce, a třebaže cyklostezky zde máme v drtivé většině pouze namalované na silnici, řidiči to již celkem respektují a žádný kontakt s motorizovaným strojem jsem zatím neabsolvoval. Teprve ve Vyšehradském tunelu na úzkém chodníčku společném pro chodce a kolaře mnou o zeď mrštil protijedoucí cyklista, odmítající dodržovat nejen značkou stanovenou maximální rychlost 5 km/h, ale i elementární zásady ohleduplnosti a zdravého rozumu. Takže se na to radši zas vykašlu, hodím kolo na střechu auta a pojedu si jako vždycky radši zajezdit do Itálie, kde k cyklistům panuje úcta a ohleduplnost a mezi nimi navzájem solidarita. Nevím, jestli to je přesně ta ekologická cesta, kterou propagátoři tohoto způsobu dopravy deklarují, ale je to určitě příjemnější, než se nechat otloukat na tuzemských komunikacích. V žádném případě není ovšem můj plánovaný odklon z českých silnic příčinou, že letos vychází v létě Transport magazín jako dvojčíslo. Je to spíš přizpůsobení se všeobecnému trendu tištěných médií, která tímto způsobem reagují na změnu ekonomické situace i nadcházející mediální okurkovou sezónu. Protože si ale doprava žádnou celozávodní dovolenou dovolit nemůže, zůstáváme s Vámi stále ve spojení on­line, a to jak na našich internetových stránkách www.prodopravce.cz, tak prostřednictvím info mailů generálního tajemníka Vojtěcha Hromíře a také na našem facebookovém profilu ČESMAD BOHEMIA, který se již přehoupl přes hranici pěti tisíc sledujících a dále mezi odbornou veřejností nabývá na popularitě.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se