Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,
vždycky mne zarazí, když vidím, jak se za velkého úsilí a za hodně peněz budují nesmysly. Omlouvám se, že začnu v Praze, ale okolo jednoho takového jezdím denně do práce. Na Václavské náměstí se zase vrací koleje. Jak to, že piráti, kteří nám ve svých vizích představují města pouze pro chodce s cyklisty a plná kaváren se zahrádkami, nacpou na náměstí, pod kterým vedou tři linky metra, další dopravu? To se tam na té radnici nudí nebo máme zbytečně moc peněz a málo mostů, které se postupně hroutí do Vltavy? Možné vysvětlení je, že tramvaje z Václaváku přetnou magistrálu nahrazující městský okruh. Prakticky tedy další koleje přes D1, aby se nám ta automobilová doprava trochu zklidnila. Tady už pirátské pohnutky cítím docela zřetelně.
Ale nenudí se jen na radnicích, své virtuální pomníky si stavějí i poslanci různých parlamentů. Nezbytnost své existence dokazují výrobou stále nových a nových zákonů, jejichž kvalita a potřebnost tomu pak odpovídá. Všimněte si třeba, kolik pitomostí přibylo v nových autech díky evropským zákonodárcům. Na řidiče tyhle povinné asistenty ustavičně pípají, blikají, vyhrožují, berou mu volant z ruky, případně si sem tam dupnou na brzdy. Protože si každý měsíc vyzvedávám nějaké nové auto k testování, všiml jsem si komického paradoxu. Předávající personál dovozců již novinářům neprezentuje, čím vším své nové modely vylepšili, ale se spikleneckým úsměvem nám ukazují, kde a jak snadno lze všechny tyhle vymoženosti vypnout.
Ani čeští zákonodárci nezůstávají pozadu. Například senátoři zamýšlí pod záminkou ochrany našich silnic snížit nejvyšší celkovou hmotnost nákladní soupravy z 48 t na 40 t. Vůbec nechtějí pochopit, že dosažení hmotnosti 48 tun je podmíněno nepřekročením maximálních hmotností na nápravu, takže vliv na opotřebení vozovky je stejný jako u 40tunové soupravy. Ovšem za cenu, že si dopravce pořídí dražší třínápravový tahač. Přes naše upozornění tento záměr místopředsedkyně senátu Jitka Seitlová (KDU – ČSL) stále obhajuje nepravdivým tvrzením, že český limit 48 tun je v rámci EU nejvyšší. Opakujeme tedy: Není to pravda. Dle konfigurace soupravy to je ve Finsku 53/60 tun, ve Švédsku 60 tun, v Nizozemsku 50 tun, v Norsku 50/60 tun, v Dánsku 47/53/56 tun a v Belgii 48/50 tun a silnice tam mají v lepším stavu než u nás. Jestli snížení projde, bude méně nákladu vozit víc aut, a podaří se tak rozmnožit počet náklaďáků na silnicích a současně znehodnotit dopravcům investice.
Když jsme tady minule zmiňovali v souvislosti se zkracováním vzdáleností a textů Hrabalovy Postřižiny, přispějeme z téhož románu radou kreativním politikům, aby nezaháněli dlouhou chvíli tvorbou zbytečností: „Nudíte se? Kupte si medvídka mývala!“