Glosa - Nedůvěryhodná revoluce

2021 09

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

jestliže mé úvahy v minulém úvodníku inspiroval podezřele optimistický verš skupiny Olympic o dobrých zprávách v novinách osmdesátých let, pak dnes mi vtíravě hlavou zní verš, pro změnu podezřele skeptický, od Jarka Nohavici z roku 2008 „Jsem příliš starý na to, abych věřil v revoluci“. Znamená to snad, že všechny revoluce jsou podvod a finta na obyčejné lidi? Nebo snad neplní, co jsme si od jejich propuknutí slibovali? To jistě neplní, už jen proto, že každý si sliboval něco jiného. No, minimálně vedou k zásadním vlastnickým změnám, ať již to byla revoluce husitská, bolševická nebo ta sametová. Ale nejsme politické médium, nás zajímají spíš revoluce dopravní.

Pomiňme vynález kola jako takového, který je přece jen zahalen rouškou věků, a jistě o něm víme jen to, že byl učiněn dříve než před pěti tisíci lety. Zato vynálezce šlapacího kola je znám a byl jím roku 1861 jistý Pierre Michaux z Paříže. Nejstarší dosud fungující cyklistickou firmu na světě založil v roce 1885 v Miláně Edoardo Bianchi. Nemůže být sporu o tom, že vynález bicyklu způsobil v individuální dopravě osob opravdovou revoluci.

Vyjeté koleje v cestách existovaly už od vynálezu kola, ale ty kovové se používaly od 16. století v dolech. Jejich pravý rozkvět nastal až na počátku 19. století, století páry, když v roce 1804 Richard Trevithick uvedl do provozu první parní lokomotivu. Nepochybně další revoluce v dopravě nákladní i hromadné osobní. Skokový vývoj v silniční dopravě odstartoval 29. ledna 1886 Karl Benz, když požádal o patent na svoji tříkolku poháněnou spalovacím motorem. My, kteří se pohybujeme v oblasti autobusů a nákladních vozidel, však budeme se stejnou úctou vzhlížet k Rudolfu Dieselovi, coby otci motoru vznětového. Abychom nezapomněli na událost, která odstartovala revoluci dopravy vzduchem, připomeňme si, že Bratři Orville a Wilbur Wrightovi poprvé vzlétli letadlem těžším než vzduch 17. prosince 1903, a let to byl dlouhý 39 metrů a trval 12 sekund. A abychom si přihřáli českou polívčičku a neopomněli vodu, dodejme, že v roce 1827 si český vynálezce Josef Ressel nechal patentovat pohon lodě pomocí parního stroje a šroubu vlastní konstrukce.

I nás čeká skoková změna poměrů zvaná Green Deal, přímo pro dopravu je pak určen Fit­for­55. Dle různých evropských politiků by to spalovací motor u komerční dopravy měl zabalit v roce 2050, u osobní v roce 2035 a možná 2030. Nemysleme si ale, že to jsou pouze výmysly politiků žijících ve své bublině odtržené od reality. Na v září probíhající výstavu IAA Mobility v Mnichově musela bavorská policie nasadit rekordních 4 500 policistů proti odpůrcům automobilového průmyslu. A z jejich hesel, která cituje MFDnes, jde opravdový strach: „IAA Mobility je oslavou zabíjení klimatu automobilovým průmyslem a páteří německého exportního kapitalismu, který chce své podnikání skrývat za kapitalistickou lží o udržitelnosti. Elektromobily nejsou řešením. Bojujeme proti autokapitalismu.“ Tak na to jsem i já starý, abych věřil v takovou revoluci, byť to asi pan Nohavica myslel trochu jinak. A to jsem dnes přijel do práce přes půl Prahy na svém kole značky Bianchi.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se