Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,
Transport magazín na rozdíl od většiny ostatních časopisů vychází vždy 20. v měsíci, a v prosinci ho tak dostáváte opravdu až těsně před vánočními svátky. A když pošťák uvízne v závěji nebo blátě, může být i čtením silvestrovským. Z tohoto důvodu nebudeme našim čtenářům kazit sváteční atmosféru ubíjejícími anketami mezi odbornou veřejností s inovativními dotazy typu: „Jak hodnotíte rok 2015?" a „Co očekáváte od roku 2016?" Raději rovnou přineseme několik rad, jak se bránit ústrkům, schválnostem a protivenstvím, o kterých už nyní víme, že v roce 2016 dopadnou na naše hlavy. Výběr je téměř nekonečný, takže zmíníme jen několik, pro motoristy zásadních. Globální oteplování, emise oxidu uhelnatého a pevných částic a kalendář Pirelli na rok 2016.
Zdá se, že globální oteplování opravdu existuje, neboť letošní teploty lámaly rekordy snad všude na světě. Kdo nebo co za to může, je předmětem vědecké diskuze, takže je pouze otázkou víry, na kterou stranu se člověk přikloní. Co však víme jistě, je, že biliony dolarů a euro vynaložených na jeho potlačení nezabírají. Jejich distribuce je už ale natolik rozjetá, že změna toku těchto peněz je stejně nepravděpodobná jako náhlé ochlazování. A možná ještě nepravděpodobnější. Z tohoto důvodu je rozumnější se na další oteplování spíš připravit než proti němu bojovat. Jako zásadní proto vidím pořídit si do nového, jistě ještě teplejšího, roku kabriolet nebo alespoň motocykl. Nikdo nás tak nebude moci osočit, že si z této globální hrozby děláme šoufky, nebo že čekáme, až to za nás vyřeší Evropská unie. Kdepak, vezměte oteplování do svých rukou.
Další problém jsou ty zpropadené emise oxidu uhelnatého a pevných částic. Asi deset let si už z nás automobilky dělají blázny a tvrdí, že neumíme řídit, protože jimi proklamované průměrné spotřeby ani vzdáleně nepřipomínají ty dosažené námi trdly. Nyní se ukázalo, že si dělají blázny i z institucí dohlížejících na ekologičnost provozu, která je jinak většině zákazníků putna. Hromadně se teď obalamucené organizace i nově probuzení ekologové a vědátoři pouštějí do jímání plynů vypouštěných vším možným a s překvapením zjišťují, že nesplnitelné se navzdory všem nařízením splnit nepodařilo. Nákladním vozidlům se kupodivu zatím tento hon na čarodějnice poněkud vyhýbá, nemluvě o letadlech a zaoceánských plavidlech, která všechny naše kamiony hravě strčí v produkci fuj částic do kapsy. Pozornost se už ale zaměřuje na různé zahradní náčiní. Nejprve se zjistilo, že pojízdné sekačky a traktůrky jsou tak trochu opomíjená vraždící monstra a uvažuje se u nich o zavedení povinného ručení. Nyní expertní tým Evropské komise podílející se na přípravě nové metodiky měření emisí automobilů za provozu přišel na další závažné skutečnosti. Například křovinořez prý dokáže za hodinu provozu vyprodukovat stovky gramů oxidu uhelnatého, což je množství srovnatelné s emisemi léta používané dieselové lokomotivy, zatímco motorová zahradní sekačka nebo řetězová pila emitují obdobné množství pevných částic jako městský autobus. Do kabrioletu tedy přibalte srp, kosu a hrábě.
Zdaleka největší převrat našich domnělých jistot nám však do příštího roku přinese sice snobský, ale zato celosvětově respektovaný kalendář Pirelli, kde slavní fotografové po desetiletí ztvárňují svou představu krásy ženského těla. Poté, co s obnaženými ženami skončil Playboy a s nahotou se rázně vypořádala i Knihovna Akademie věd České republiky, je celkem pochopitelné, že se nad svou úchylkou zamysleli i u Pirelli. Doby, kdy se zde nakrucovaly málo oděné bezduché krasavice jako Sophia Loren, Monica Bellucci nebo Cindy Crawford, jsou naštěstí minulostí a příští rok se zde objeví proto ženy, které významně formovaly svět. Takže vlastně ještě můžeme být rádi, že tam bude sedmdesátiletá Yoko Ono a ne třeba Angela Merkelová.