Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,
minulý měsíc mě při psaní úvodníku plně zaměstnala sršeň asijská, která se rozhodla ke své expanzi po Evropě drze využít kamionové dopravy. Musím přiznat, že oproti nástupu bezuhlíkové dopravy to bylo téma vyloženě osvěžující, leč je nutné svět hmyzu opustit a vrátit se k alternativním pohonům. Za necelé dva měsíce se totiž budou konat volby do Evropského parlamentu, a ty by mohly být velmi důležité až zásadní pro pokračování a rychlost zavádění elektromobility a Green Dealu vůbec. Stejně tak pro tuto agendu budou významné volby amerického prezidenta 5. listopadu, což potvrzuje i šéf automobilky Alfa Romeo Jean Phillip Imparato, který o elektrické budoucnosti italské ikonické značky odmítá před těmito volbami spekulovat. Pro ty, kteří blouzní o nastupující totalitě v Evropě a Americe, připomeňme, že volby v Rusku a v Číně nikoho v souvislosti s CO2 nezajímaly. A že tohoto plynu neprodukují málo.
Současná evropská politická reprezentace se totiž do elektromobility zamilovala přímo bezhlavě a zdá se, že ji hodlá prosazovat i přes značný odpor spotřebitelů. Zatím to s námi sice řešili převážně po dobrém, ale jak docházejí peníze na dotace, bude se čím dál více akcentovat to po zlém. V nákladní dopravě, kde je situace s prodeji kvůli zcela nevyhovující nabídce techniky přímo katastrofální, již takové snahy nabírají konkrétní podobu. Přirážku k mýtnému, které zatím kromě nás zavedlo Německo, Polsko, Rakousko, část Belgie a další se chystají, asi nepřehlédl nikdo. Přesto, že zvláště v Německu se jedná o velmi citelné zdražení, většina dopravců s pořízením tahače za deset milionů, který ujede 250 kilometrů, ze záhadných důvodů stále otálí. Pravda, s vozidly vyrobenými po roce 2019 se dá ještě na několik let dostat do energetické třídy umožňující v SRN slevu na mýtném až 1,6 centu na kilometr, tedy zhruba 40 haléřů. Způsob, jakým se k tomu výrobce dopracuje, je poměrně bizarní. Produkci CO2 pochopitelně nikdo neměří, ale emisní náročnost se vypočítává z docela ukrutného vzorce. Jeho proměnné jsou nejen motor a jeho spotřeba, ale třeba i instalace kamer místo zrcátek, použití spojlerů, krytů kol a dalších záležitostí. Přitom vznikají takové absurdní situace, že když máte hliníková kola neumožňující montáž hnusných, ale aerodynamických poklic, automaticky se odečtou i boční spojlery.
No nic. Bateriová auta však stále jaksi nejdou na odbyt, a tak Evropský parlament hodlá přitvrdit a uložit dopravcům povinné cíle pro nákup těžkých nákladních vozidel s nulovými emisemi, tj. s baterkami. Mělo by se to týkat flotil velkých dopravců, což samo o sobě vytváří pochybné konkurenční prostředí, a to nechceme ani pomyslet na mimounijní hordy dopravců, které by okamžitě zaplavily trh se starými poctivými diesely. ČESMAD BOHEMIA proti takovému násilnému vnucování jediného správného řešení od začátku s celou Unií silniční dopravy IRU protestuje, ostatně můžete se připojit i vy vyplněním dotazníku, ke kterému vás navedou naše internetové stránky nebo Facebook. Je šance, že se toto opatření podaří zvrátit již v zárodku a nový EP si na něj už nevzpomene. Je ale také velká šance hraničící s jistotou, že zastánci dekarbonizace přijdou s jinými nápady, jak poručit silničním dopravcům co nakupovat a v čem jezdit, a jejich prostřednictvím pak konečně i větru a dešti. Letos ovšem máme příležitost vyložit své trumfy a 7. a 8. června 2024 přijít k volbám do Evropského parlamentu. Bylo by povzbuzující tímto demokratickým způsobem trochu pootočit kormidlem dějin a zarejdovat do realističtějších vod.