Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,
jistě jste se také již setkali s legendární výzvou: Kamiony na vlak! Ta se dřív nebo později objeví v jakékoliv diskuzi na téma silniční dopravy. Je trumfem v argumentačních kartách lidí oplývajících minimem znalostí o fungování současné ekonomiky a dopravy zvláště, kteří ovšem o to srdečněji vzpomínají na doby dávno minulé, kdy kamionů nebylo třeba. Že jsme nákladní automobily potřebovali mnohem méně, protože banány přišly jednou za rok, oblékaní jsme chodili všichni zhruba stejně a hlavně v něčem, co vydrželo, a do pořadníku na automobil bylo třeba dítě zařadit nejlépe hned po narození, to už milosrdná paměť vytěsnila.
Toto již okřídlené rčení však získává nové významy. Nedávno se v novinách objevila zpráva o karambolu a následném zranění čtyř cyklistů. Uváděla pouze, že všichni byli střízliví, což je divné, protože podle našich zákonodárců jsou naopak všichni kolaři na šrot, a jedině proto bourají. To jsme se alespoň dozvěděli při poslanecké debatě proč nenechat pro cyklisty a vodáky hranici půl promile alkoholu, se kterou se jinde v Evropě smí řídit i auto. Podle odulých tváří řady zastánců nulové tolerance bylo vidět, že s metlou lidstva mají své bohaté zkušenosti, a tak se výsledku nelze divit. Zpět ke článku o cyklohavárii. Ten vyvolal vlnu zájmu i na facebookové stránce kamioňáků, kde všechny hysterické reakce v diskuzi přehlušil ironický apel: Cyklisty na vlak!
To je ono. A máme zde další skupiny spoluobčanů, které se zdají být pro ostatní nepohodlné, a bylo by záhodno je vymístit tamtéž. Zářijové deště a následná exploze hub vyvolaly houbařské orgie a houbaři drze parkují na všech lesních cestách, kde sice nepřekáží, ale nesmí se to. Policie tak má co dělat, protože jinak asi co na práci nemá, a už se pokutuje. Houbaře na vlak! Něco v nepořádku bude asi i s českými rybáři, rádio celý minulý týden hlásilo, jak jich přibývá a ryb ubývá. Někteří z nich ulovené ryby dokonce primitivně sežerou, místo aby si způsobně koupili v Lidlu filet z ryb průmyslově odchovaných. Rybáře na vlak! O našich seniorech, na které se chystají likvidační pokuty za běžná opomenutí, jsme již psali. Seniory na vlak! A to se s přispěním vládních slev vlastně už povedlo. Díky naší lobby se to ale týká i autobusů, které tak odvezly o nějakých deset procent více pasažérů než před rokem.
Mediální prostor v současné době opanuje další téma, které se nás týká. Mýto dospělo do tak absurdního konce, že ÚOHS zakázal plnění smlouvy na nový mýtný systém mezi Ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll/SkyToll. Zákaz ale začne platit až rok po právní moci rozhodnutí úřadu. Něco takového jsme ještě nezažili. Takže díky neschopnosti politiků vypsat řádný tendr budeme mít nakonec systémy dva? To bychom třeba mohli platit dvakrát pomocí dvou krabiček, aby ten malér bylo z čeho uhradit. A do toho komunální politici propadají panice, že se všechny kamiony vyhrnou na jejich rozmlácené okresky druhých a třetích tříd, které podpírají polorozbořené mostky s nosností počítanou spíš na kilogramy než na tuny. Měli by se po komunikacích, které sami spravují, někdy zkusit projet, aby pochopili, že na ně se tranzitující kamiony tedy rozhodně nepohrnou. Místo toho všichni bouří mozky a vymýšlí, co všechno navíc ještě zpoplatnit a kam všude zakázat vjezd, abychom jim ty jejich okresní autostrády nerozjezdili. Když o tom tak přemýšlím, napadá mě jediné. Politiky na vlak!