Glosa - Hannoverské otazníky

2024 10

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,


přelom astronomického léta, kdy už u nás začala pozvolna opadávat povodňová vlna, odstartoval pro silniční dopravu veletrh užitkových vozidel IAA Transportation v Hannoveru. Zatímco veletrhy osobních automobilů, které kdysi byly vyhledávanou společenskou atrakcí, téměř vymizely, v Hannoveru zaznamenali desetiprocentní nárůst návštěvníků a dvacetiprocentní vystavovatelů. Že by se ale nic nezměnilo, o tom nemůže být řeč.

Před dvěma lety to byla vyloženě Potěmkinova vesnice. Vypadalo to, že nikdo nic kromě náklaďáků na baterky nevyrábí a diesely jsou po smrti. Když čas oponou trhnul, ukázalo se, že těch elektrických vozidel se prodává zhruba jedno krásné procento a nafta stále teče proudem. Dokonce ani progresivní dopravci, kteří jsou odhodlaní v jakémkoliv balastu vždy hledat zlaté zrnko a vytěžit ze své připravenosti na nové podmínky nějakou konkurenční výhodu, toho zatím z elektromobility moc nevytěžili. Nabídka slibovaných vozidel je po dvou letech velmi omezená co do pestrosti i množství, jejich ceny spíš než konkurenceschopnými můžeme nazvat sebevražednými, využitelnost limitovaná dojezdem je velmi, velmi omezená a infrastruktura vhodná pro nabíjení velkých těžkých aut prostě není. Přechod k nákladním bateriovým vozidlům zatím tedy příliš nepřesvědčil a tak nějak se čeká na průlom ve způsobu ukládání elektrické energie. S hrozbou zákazu dieselových motorů v zádech jsme na letošním veletrhu zaznamenali, že všichni výrobci se vrhli na zkoumání nové technologické uličky jménem vodík, a o tom, zda je slepá, si řekneme v určitě delším časovém horizontu, než zase vyrazíme do Hannoveru. Nyní to vypadá, že dříve než na vodíkové palivové články přeměňující přímo chemickou energii paliva a okysličovadla na energii elektrickou dojde na spalování vodíku v motorech velmi podobných těm dieselovým.

Jasný obrázek o tom, jaká technologie bude nákladní vozidla pohánět v příštím desetiletí, si návštěvník tedy opět neudělal, a není proto asi náhoda, že se začínají hlasitě ozývat v tomto směru i realističtější politici. Původně se mělo v roce 2026 přezkoumat rozhodnutí, zda bude rok 2035 pro spalovací motory konečná. Nyní se začíná zdravý rozum probouzet a Itálie, Česká republika a dalších osm zemí navrhuje, aby se začalo přehodnocovat už příští rok. Ministr dopravy Martin Kupka to vidí realisticky: „Přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory musí proběhnout dříve, aby byla udržena konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, zachována pracovní místa a zajištěna dostupnost dopravy.“ A právě konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu je obrovská výzva, kterou hannoverská výstava odhalila v nebývalé nahotě. Číňané zde totiž vystavovali všechno a byli všude. Ve vývoji elektrických a vodíkových pohonů nejsou o nic pozadu, dieselová vozidla vyrábějí na první pohled stejně vyspělá a kvalitní, a vzhledem k tomu, že je produkují ve statisícových sériích, to bude asi i na pohled druhý. Ve dvou výstavních pavilonech se dokonce prezentovaly pouze čínské firmy a nikdo z Evropy se mezi ně nevmezeřil. Nad tím nelze zavírat oči ani mávnout rukou. Přes tuto kritickou situaci našeho rodinného průmyslového stříbra jsem byl na fb pokárán za nekorektnost, když jsem změnu poměrů dokumentoval fotkou Tesly semi trucku plného Číňanů, kteří jej obkreslovali a odmítali opustit. Správně bych prý o nich měl hovořit jako o lidech a ne Číňanech. Tož, shrnu poselství z IAA v Hannoveru korektně. Všude bylo mnohonásobně více lidí než dříve. Lidské firmy opanovaly značnou část výstavní plochy a je evidentní, že ve výrobě užitkových vozidel nejsou nijak pozadu, ale už možná před námi. Tak jako dnes Evropa uvažuje o zavedení cel na lidské elektromobily, kterým neumí konkurovat, je důvod se obávat, že lidé brzy dramaticky zahýbají i trhem užitkových automobilů. Lidé z lidové Číny.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se