Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,
nejvyšší manažeři automobilek, kteří mají za sebou nezpochybnitelné úspěchy, jsou vyloženě úzký profil. Ferdinand Piëch z WV, který ovlivnil vývoj takových vozů jako Audi Quattro nebo Bugatti Veyron, zemřel letos v srpnu, Sergio Marchionne, zachránce Fiatu a nákupčí Chrysleru, náhle zesnul o rok dřív. Šéf německé automobilky Daimler Dieter Zetsche odešel letos do důchodu, kde si po kolena ve zlaťácích užívá svůj skromný důchodový balíček v hodnotě zhruba 108 000 Kč denně, zatímco strůjce úspěšné aliance Renault Nissan Carlos Ghosn sedí v japonském vězení, kde si moc neužívá. Dlouholetý generální ředitel společnosti VW Martin Winterkorn ještě nemá jistotu, zda bude spíš jako důchodce počítat bankovky, které se mu hromadí rychlostí 79 375 Kč denně, nebo spíš v rámci aféry Dieselgate začne lepit pytlíky ve vězení jako pan Ghosn. Pak je zde samozřejmě vizionář a šéf Tesly Elon Musk, který si dokázal při prezentaci rozbít svůj nerozbitný elektrický Cybertruck, aby na tom okamžitě prodělal dvacet miliard, ale během tří dnů získal 200 000 objednávek na toto monstrum, které údajně začne vyrábět až za dva roky. Ten je jaksi mimo naše střízlivá evropská měřítka, takže už zbývá jen šéf PSA a možná i celé budoucí aliance s FCA pan Carlos Tavares. O něm rozhodně nikdo nemůže říct, že by nerozuměl automobilové branži, a právě on v minulých dnech poskytl německému magazínu Focus velmi zajímavý rozhovor.
Řeč se pochopitelně točí především okolo osobních aut, ale protože Peugeot je velkým průkopníkem v oblasti dieselových motorů, dojde i na pohon, který je v drtivé většině vlastní i všem užitkovým automobilům. V třeštění aktivistů, kteří spokojeně obývají evropská velkoměsta, kde je nejčistší vzduch za posledních dvě stě let, je nafta sprosté slovo. Nějak se zapomnělo na to, že spotřeba vznětových motorů, a tím i produkce pronásledovaného CO2 je ale stále zhruba o pětinu až třetinu nižší než spotřeba benzinových agregátů. To Tavares komentuje slovy: „Dogmatici nezodpovědně rozdmýchávají emoce a vyhlašují utopické akce, které postrádají oporu ve vědě i technice. Lidé, kteří vyhlašovali smrt dieselu, nesou spoluzodpovědnost za odliv zákazníků k benzinovým motorům a následné zvýšení emisí CO2. A měli by se z toho zodpovídat. Jestliže jsou dnes schopni se obhajovat neznalostí věci, pak asi nejsou hodni označení zákonodárci. Fakta byla známá, stačilo se na ně zeptat vědců a techniků. Teď se současně s přechodem k elektromobilitě budeme potýkat s vyššími emisemi CO2, než jaké by odpovídaly našim předchozím investicím do dieselové technologie.“
Tak to je krásná myšlenka, že by se měl někdo zodpovídat za vyvolávání hysterie a její následky. Ovšem politici to nebudou. Ti se neobtěžují ani s omluvou, maximálně své hlupství svedou na nedostatek správných informací. Slyšeli jste snad omluvu za český solární tunel nebo rozšíření světového hladomoru a devastaci pralesů kvůli chiméře biopaliv? Samozřejmě, že ne, a stejně tak se ji nedočkáme za popravu vznětového motoru. Ve vedení automobilek jsou ovšem lidé, kteří dobře vědí, že za vznětový motor pro nákladní automobily neexistuje žádná plnohodnotná náhrada s dostatečně rozvinutou infrastrukturou. Na rozdíl od hrdiny Tavarese ovšem mlčí a média zásobují devótními tiskovými zprávami, jak podporují dekarbonizaci a boj o ochlazení klimatu. Tím fanatiky jen utvrzují v jejich víře a přivolávají další, čím dál měně realističtější restrikce. Prostě se potvrzuje, že skutečně velkého šéfa dělá také notná dávka osobní statečnosti. Jen kdyby tady nebyla ta nejistota, zda to skončí počítáním bankovek nebo lepením pytlíků.