Gesční ministerstvo dopravy ale není nadřízené kontrolním složkám. Sice poskytuje metodickou podporu, ale v praxi se výkon dozoru liší region od regionu. Jediná složka, která je podřízená MD, je Centrum služeb pro silniční dopravu, které ale není ze zákona kontrolní složkou, tvoří „znalostní základnu“ pro orgány SOD. Kromě nejednotného uplatňování předpisů není kontrola vždy dostatečně efektivní, např. celní správa při kontrole mýta systematicky nekontroluje u zahraničních vozidel přepravní povolení, doby řízení a další povinnosti dle zákona o silniční dopravě nebo nadnárodních předpisů. Vzhledem k neexistenci kontrol na vstupu do ČR zahraniční dopravci mají tak možnost provozovat na území ČR přepravy neoprávněně. Nejasné je i trestání za přestupky, v některých případech nepřiměřeně přísné. Na kontrole povolení by se měla více podílet i policie.
Naše stanoviska:
Koordinace všech složek SOD, metodika, role CSPSD
- SOD musí být maximálně efektivní a profesionální. Z těchto důvodů je nezbytné:
- důsledně koordinovat všechny složky, které se na SOD podílejí
- průběžně aktualizovat metodiky pro výkon SOD dle jednotlivých oblastí (AETR, ADR, přepravní povolení, mýto, vážení atd.) a tyto metodiky uplatňovat jako závazné u všech kontrolních složek bez ohledu na formální podřízenost
- při silničních kontrolách u zahraničních vozidel automaticky vždy kontrolovat doklady, které opravňují dopravce k přepravě – přepravní povolení, licence společenství, doklady k nákladu, povolení ke zvláštnímu užívání komunikace atd., a v případech zjištění přestupku uplatňovat důsledně kauce a následný postih ve správním řízení
- transformovat CSPSD na plnohodnotný kontrolní orgán, případně vytvořit oddělený dopravní úřad po vzoru německého BAG
Celní správa začala v roce 2015 konečně kontrolovat povolení při celním odbavení. Žádoucí bylo kontrolu povolení provádět i u schválených odesílatelů. To se podařilo začátkem roku 2018 realizovat, za prvních 9 měsíců bylo zkontrolováno při nakládce zhruba 30 procent nakládajících ne tuzemských dopravců.
Kontrolní vážení a měření vozidel
Kontrolní vážení a měření je nedílnou součástí odborného dozoru. Z provozu je třeba vyloučit vozidla, jejichž řidiči vědomě a úmyslně překračují povolené hodnoty a ohrožují tak bezpečnost silničního provozu praktikují nekalou konkurenci.. Nicméně tresty a poplatky by měly odpovídat míře a závažnosti přestupku a vynaloženým nákladům. Z těchto důvodů je nezbytné:
- nezavádět poplatek za vážení jako druhé trestání za tentýž přestupek, původní 6000 Kč na částku byl vypuštěn v roce 2015 novelou 13/1997Sb. úplně zrušený. A opakovaně se objevují snahy poplatek opět zavést.
- snížit paušální sazbu pokuty 7000 Kč při malém překročení celkové hmotnosti (viz samostatný návrh na novelizaci zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích) se povedlo částečně, snížen na 5000 Kč při překročení do 500 kg, zvýšený ale na 9000 Kč při vyšším překročení
- neukládat „trestné“ body při malém překročení v řádech procent z celkové hmotnosti. Podařilo se v roce 2015, body zrušeny k 31.12. 2015
- vysokorychlostní vážení (WIM) využívat jen jako předvýběr ke kontrole.
Tyto body s výjimkou „lehkého tahače“ byly obsahem pozměňovacích návrhů, které sdružení úspěšně projednalo s MD ČR a Policií ČR a staly se součástí vládního návrhu na novelizaci 13/1997 Sb. a 361/2000 Sb., který byl schválený. Využívání WIM je na správci komunikace.
Bezpečnost, dodržování legislativních norem a trestné činy v dopravě versus odborná způsobilost zasílatelů
Velký vliv na úroveň provozování dopravy mají zasílatelé. Zatímco povolání silničního dopravce je svázáno celou řadou předpisů, včetně požadavku na dobrou pověst a finanční a odbornou způsobilost, u živnosti zasílatel (speditér) žádné omezení neexistuje. Je běžnou praxí, že se náklady přeprodávají přes různé „zasílatele“ dál a dál, což umožňuje fakt, že zasílatelství je v ČR živnost volná. A byť zasílatel má být zárukou odbornosti, je tomu často naopak a vinou prostředníků dochází jednak k porušování předpisů dopravci, jednak i k trestným činům krádeží celých zásilek. Problematické ovšem je, že v poslední době se stále více využívají různé aplikace, jejichž provozovatelé často nemají ani sídlo na území ČR, takže na ně žádná formální omezení stejně nemají vliv a je prakticky nemožné je omezit.
Z těchto důvodů je nezbytné:
- podporovat stejný přístup na úrovni EU
- důsledně trvat na vyšetřování orgány, činnými v trestním řízení, kriminality v dopravě
Poslední aktualizace: 7.12.2018