Ve špatném až havarijním stavu je v tuzemsku kvůli dlouhodobému podfinancování oprav už přes 2000 silničních mostů. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je v havarijním stavu také 44 procent ze 49.000 kilometrů silnic nižších tříd a 1705 z 12.520 mostů, které na nich stojí. Že je situace neúnosná, se shodli odborníci již v roce 1996, kdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s výdaji přes tři miliardy korun. Postupně byl však utlumen.
Většina silnic je v majetku krajů, ale silné podfinancování je i věcí státu, neboť příděl prostředků do SFDI je zcela nedostatečný, velice nízký je podíl z výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv, který činí jen 9,1%, což znamená kolem 7,5 miliardy korun ročně. Kraje a obce tak řeší situaci různými omezeními pro vjezd dopravy bez toho, aby se zasadily o vybudování obchvatů měst. Problémem samozřejmě zůstává i absence kvalitní dálniční sítě v ČR s napojením na všechny okolní státy. I porovnání ČR s ostatními státy vychází nepříznivě. Z porovnání je zřejmé, že svou hustotou dálnic 7,1 km/1000 km2 ČR značně zaostává za vyspělými evropskými státy, kde se hustoty dálnic pohybují v rozmezí 19,8 - 57,2 km/1000 km2. Často je zmiňovaným problémem údajný nedostatek financí. Na daních a poplatcích souvisejících s provozem vozidla odvede český dopravce za provoz jednoho kamionu při proběhu 120.000 km za rok:
- spotřební daň z PHM 460 000 Kč
- mýtné v ČR (50% na zpopl.síti) 250 000 Kč
- silniční daň (průměr) 30 000 Kč
celkem cca 740 000 Kč ročně
Celkově se od motoristů a provozovatelů silničních vozidel vybere na daních a poplatcích přes 100 miliard korun ročně. Stát se tváří, že šetří každou korunu daňových poplatníků, ale i tak chybí peníze na dopravní stavby evropského významu, jako je Pražský okruh, ani se nedostává financí na údržbu silnic již postavených. Najednou se však začátkem roku 2013 z čista jasna našla gigantická suma 35 miliard Kč na stavbu nových železničních tratí.
Naše stanoviska:
Zlepšení stavu infrastruktury je nutným předpokladem nejen pro zvýšení bezpečnosti provozu, snížení zbytečných provozních nákladů dopravců, ale samozřejmě i hospodářský rozvoj regionů. Z těchto důvodů je nezbytné:
- zajistit další stabilní příjem do rozpočtu SFDI, , a to zvýšením podílu z vybrané spotřební daně na minimálně 20%
- zachovat SFDI, jeho zrušení by jednoznačně bylo krokem zpět, který by ještě více zkomplikoval financování dopravní infrastruktury ve střednědobém horizontu
- znovuaktivizovat státní program na obnovu mostů. Odborníci odhadují, že by bylo potřeba ročně asi 2,5 miliardy korun, aby se stav začal zlepšovat
- další zpoplatnění silniční sítě je třeba vážit i s ohledem na efektivnost výnosu pro stát a nikoliv jen výhodností pro zhotovoitele
- při výstavbě nové infrastruktury zajistit i dostatek parkovacích míst pro řidiče
- vybudovat obchvaty obcí, které kromě plynulejšího a bezpečnějšího provozu a zmenšení negativních dopadů do životního prostředí přinesou úlevu všem obyvatelům