Sdružení ČESMAD BOHEMIA je společníkem operátora kombinované dopravy BOHEMIAKOMBI již od roku 1995. Přepravy kamionů na vlacích RoLa byly definitivně ukončeny v červnu r.2004 z důvodu jejich hluboké ztrátovosti a z toho plynoucích trvalých vysokých nároků na státní provozní dotace. Po zastavení vlaků RoLa se následným servisem pro přepravy intermodálních návěsů a výměnných nástaveb vlastněných silničními dopravci a speditéry na železnici staly první kontinentální linky nedoprovázené kombinované dopravy v ČR „Bohemia Express". Sdružení ČESMAD BOHEMIA svým podílem na Bohemiakombi v minulých letech opětovně podpořilo rozvoj kombinované dopravy silnice - železnice v ČR navýšením svého vlastnického podílu v Bohemiakombi k němuž došlo v roce 2008 a v roce 2012.
Po aktivním lobbingu sdružení v Hospodářském výboru Parlamentu ČR se podařilo prosadit a ve státním rozpočtu 2009 schválit sto milionovou podporu kombinované dopravě v rámci programu „Inovační technologie nových linek kombinované dopravy". Státní program podpory kombinované dopravy obsahoval důležité ustanovení o investiční podpoře do přepravních jednotek sice již v roce 2005, avšak finanční položka státního rozpočtu zůstávala po léta prázdná a byla poprvé naplněna až teprve po třech letech. V důsledku nekoordinované státní podpory kombinované dopravy a v důsledku neplnění schválených programů podpory bylo využívání kontinentálních linek kombinované dopravy ze strany českých silničních dopravců v letech 2005 - 2008 spíše jen sporadické. Podíl zásilek českých firem byl zanedbatelný, pohyboval se kolem 4 % a zvýšil se poprvé až v roce 2009 na 12 %.
Naše stanoviska:
Provozování kontinentálních linek nedoprovázené KD „Bohemia Express" prokázalo výhody, životaschopnost, vysokou konkurenceschopnost a dlouhodobou perspektivu kombinované dopravy silnice - železnice jako servisu pro silniční dopravce. Při masovém využití dosahuje kombinovaná doprava vysoké produktivity práce, která umožňuje dlouhodobé provozování linek bez účasti veřejných peněz. Pro ČESMAD BOHEMIA a pro její členy je kombinovaná doprava silnice - železnice žádoucí alternativou k přímým přepravám po silnici především u přeprav na nejfrekventovanějších evropských přepravních osách, a to u přeprav na dlouhé vzdálenosti.
ČESMAD BOHEMIA kombinovanou dopravu silnice - železnice aktivně prosazuje mezi svými členy, neboť má zájem na tom, aby se české dopravní firmy staly silnou a prosperující součástí systému trvale udržitelné evropské nákladní dopravy. Neméně účinnou podporu v tomto směru očekává také od státu.
Efektivní podpora kombinované dopravy
Základním předpokladem úspěšného a efektivního provozování kombinované dopravy je zajištění otevřeného a nediskriminovaného přístupu uživatelů k infrastruktuře .
Z těchto důvodů je nezbytné:
- infrastruktura kombinované dopravy musí být součástí veřejné dopravní infrastruktury, tj. financovatelná z SFDI
- provozovatel překládkového místa nemůže být v konkurenčním vztahu k ostatním uživatelům této infrastruktury, předmětem jeho obchodní činnosti mohou být jen vlastní překládky + doplňující servis, nikoliv vlastní železniční nebo silniční přeprava (viz DUSS v Německu, nebo i ČD-DUSS v Lovosicích)
- základem VLC musí být veřejná překládková infrastruktura
- stát, i prostřednictvím fondů EU musí podpořit pořízení přepravních a manipulačních jednotek KD
- stát ve spolupráci s obcemi a kraji musí vyčlenit pozemky v blízkosti překládkového místa pro soukromé investice do skladové logistiky, zasíťovat je obdobně jako tomu bylo v případě vzniku průmyslových zón a dát je k dispozici privátnímu sektoru za účelem soukromých investic do skladové logistiky.