Pozice k nedostatku profesionálních řidičů

Řešení problematiky nedostatku profesionálních řidičů v silniční dopravě

I. POPIS PROBLÉMU

 

Sektor silniční dopravy je dlouhodobě negativně ovlivněn nedostatkem kvalifikovaných pracovníků na pozicích řidičů. Absence systémové výchovy mladých odborníků v oboru přivádí dopravní společnosti k nutnosti náborů zaměstnanců s nízkou kvalifikací a nevyužívání potenciálu, které nabízí české odborné školství. Dlouhodobé trendy v oblasti vývoje technologií, požadavků na kvalifikaci profesionálních řidičů a legislativních změn znamenají rostoucí nároky na získanou kvalifikaci řidičů a její následné pravidelné prohlubování. Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA se dlouhodobě snaží o řešení situace, především prostřednictvím dceřiné organizace Institut silniční dopravy ČESMAD BOHEMIA (ISD). Na základě uzavřených memorand o vzájemné podpoře a spolupráciISD vytvořil po celé České republice síť partnerských středních odborných škol, které se věnují přípravě budoucích řidičů v rámci současného školského systému. Změnou zákona č. 374/2007 Sb., kterou se mění ustanovení zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, došlo ke změně podmínek získávání odborné způsobilosti řidičů, což přispělo k vytvoření nového konceptu výchovy a přípravy řidičů. Současná koncepce školní výuky na bázi rámcových vzdělávacích programů umožňuje modifikovat již existující učební obory tak, aby žáci získali další potřebné znalosti a dovednosti. Nově vzniklý koncept výchovy a vzdělávání profesionálních řidičů využívá učebních oborů, které již v současných osnovách mají zařazen výcvik k získání ŘP sk. C, také k získání povinné základní kvalifikace pro profesionální řidiče, tedy profesních průkazů. Tento koncept počítá se zařazením vstupního školení (v rozsahu 140, resp. 280 hodin) dle zákona 247/2000 Sb. do osnov již existujících učebních oborů.Vhodnými a využívanými učebními obory jsou zejména obor automechanik, autotronik, mechanik opravář motorových vozidel, opravář zemědělských strojů, opravář lesnických strojů či čtyřletý obor středního vzdělání dopravní prostředky. První školní rok 2012/2013, po zahájení uvedeného konceptu přivedl na trh práce 1196 absolventů s řidičskými oprávněními skupiny C1, C, C+E a 134 absolventů s PPZŘ. 35% absolventů s PPZŘ ukončilo výuku a výcvik ve věku 19 let; 28% ve věku 20 let; 13% ve věku 21 let; a po 8% poté absolventi ve věku 18, 22 a 23 let. Na základě tohoto výsledku bude důležitou otázkou k dalšímu řešení míra uplatnitelnosti mladých absolventů ve věku 18-21 let na trhu práce v dopravě.

Problém nedostatku řidičů byl v minulých letech částečně utlumen ekonomickou krizí, ale s rozvojem a růstem ekonomiky se vrátí zpět s ještě větší razancí. Důvodem je fakt, že mnoho profesionálních řidičů, kteří profesi opustili, se již nebude moci vrátit zpět z důvodu ztráty profesní způsobilosti a ekonomickým bariérám ji získat zpět. Dalším problémem je i současné věkové složení řidičů osobní dopravy, kde se dá v nejbližších letech očekávat významná vlna odchodů do důchodu.

II. AKTUÁLNÍ STAV

 

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA bylo v roce 2010 u vzniku Sektorové rady pro dopravu, logistiku a poštovní služby. V pracovní skupině pro silniční dopravu Sektorové rady, pod vedením ČESMAD BOHEMIA, byly vytvořeny tzv. typové pozice Řidič silniční nákladní/osobní dopravy a zařazeny do Národní soustavy povolání. V současné době je ve stejné pracovní skupině vytvářena tzv. Profesní kvalifikace Řidič silniční nákladní/osobní dopravy, která by měla v rámci Národní soustavy kvalifikací přesně definovat požadavky zaměstnavatelů v silniční dopravě na znalosti a dovednosti profesionálních řidičů.

ISD se v roce 2013 podařilo vytvořit a zahájit provoz oborově zaměřeného personálně informačního portálu Truckjobs.cz, který propojuje podnikatelské subjekty v dopravě s oblastí trhu práce a vzdělávacími institucemi - partnerskými středními odbornými školami. Základními cíly portálu je přiblížit nabídky zaměstnání na volné pracovní pozice v dopravě pro uchazeče a absolventy škol, poskytovat informace z oblasti dopravy a logistiky zapojeným subjektům a vytvořit online aplikaci propojující nabídky a poptávky po zajištění odborných stáží a praxí pro studenty a pedagogy partnerských středních odborných škol u dopravních firem a vytvořit tak rámec pro další zkvalitňování výuky a výcviku na středních školách.

III. POZICE SDRUŽENÍ

ČESMAD BOHEMIA předpokládá, že na takto systémově definované požadavky zaměstnavatelské sféry budou následně reagovat příslušné státní instituce, ať se již jedná o oblast školství v gesci MŠMT ohledně vzdělávání budoucích řidičů v rámci školského systému, nebo o oblast dopravy v gesci MD ohledně definování způsobu získávání potřebné kvalifikace.

Další podcenění situace a nesystémové kroky ve výchově nových profesionálních řidičů povedou na českém dopravním trhu k negativním důsledkům v podobě zvyšování průměrného věku řidičů, možným náborům řidičů v zahraničí, snižování odborné kvalifikace profesionálních řidičů a s tím spojenému zvyšování rizikových faktorů, které se mohou promítnout na českých silnicích.

Pro budoucí potřeby sektoru by bylo vhodné zahájit diskuse o možném modelu financování mimoškolního získávání vstupní kvalifikace profesionálních řidičů.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se