Tato aktivita je bezpochyby vyvolána jednou kalamitou na dálnici D1 v prosinci 2018 a nelze ji chápat jinak než jako trest pro řidiče kamionů, kteří měli tuto situaci způsobit.
Plošný zákaz je zcela neadekvátní opatření, jedná se o velmi kontroverzní opatření s dopadem na více než 100 tisíc řidičů, zaměstnanců - občanů tohoto státu. ČESMAD BOHEMIA zásadně nesouhlasí s plošným zákazem. Na rozhodující většině naší dálniční sítě v délce necelých 1300 km problémy jako na 30 km Vysočiny nevznikají a zde se dají řešit již existující legislativou.
Předjíždění je základním manévrem, který slouží pro zvýšení plynulosti silničního provozu, a to jak řidičům osobních vozidel, autobusů a motocyklů, tak i řidičům nákladních vozidel. Jeho potlačování naopak plynulost provozu snižuje.
Odůvodnění:
- Současná legislativa již dává prostředky k tomu, aby byla jízda kamionů v dalších pruzích zakázána. Mohou být využity značky zákazu předjíždění, kamiony již mají zakázán vjezd do 3. jízdního pruhu, jsou stanovena pravidla pro objíždění překážky – kolony stojících vozidel.
- Podmínkou správného účinku dopravní legislativy je důsledná a soustavná kontrola policií ČR, její přítomnost a důrazné vymáhání postihů za přestoupení zákona. Zde máme velké rezervy, zejména zahraniční řidiči se chovají na našich silnicích jinak než např. v Rakousku nebo Německu. Zásadním problémem je také nepostižitelnost zahraničních řidičů, a to i u zjištěných přestupců.
- Zahnání kamionů do jednoho proudu bez možnosti předjetí pomalejšího naloženého vozidla způsobí jen další stres těmto řidičům, kteří pojedou mnoho kilometrů v kolonách.
- I pro řidiče pomalejších osobních vozidel, aut s přívěsným vozíkem nebo skútrů bude těžké a nebezpečné se zařazovat do souvislých dlouhých kolon kvůli odbočení nebo pro jejich pomalejší jízdu. Se stejným problémem se budou potýkat i řidiči, kteří na dálnici najíždějí.
- V současné době chybí našim dopravním firmám 20 tisíc řidičů profesionálů. Drtivá většina řidičů kamionů je slušná a solidní i přes negativní zprávy, kterými nás média ráda zásobují. Plošný zákaz způsobí další odchody řidičů, kteří jej budou chápat jako šikanu a přispěje k dalšímu poklesu české kamionové dopravy, která bude nahrazena dopravci z východu.
- Podle názoru Odborového svazu dopravy plošný zákaz radikálně a diskriminačně zhoršuje sociální podmínky řidičů kamionů. Odborový svaz dopravy považuje plošný zákaz za zcela neadekvátní opatření.
- Dopravci za použití dálnic platí mýtné v rozmezí od 4 do 12 korun za každý ujetý kilometr. Mají tedy skutečně přispívat na výstavbu a opravy komunikací, jejichž polovinu nebudou moci používat?
- Sdružení ČESMAD BOHEMIA je přesvědčeno, že řešení situace na našich dálnicích, speciálně na D1v oblasti Vysočiny, spočívá ve zvýšení respektu dopravní policie, zavedení speciálního režimu zimní údržby v kritických místech, využití proměnných značek zákazu předjíždění pro nákladní vozidla v těchto úsecích a v soustavném působení na tuzemské, ale hlavně zahraniční řidiče kamionů. K tomu jsme připraveni jakkoliv přispět a využít naše kontakty na zahraniční sdružení, zahraniční dopravce a jejich řidiče.
- Proti plošnému zákazu předjíždění se jasně vyjádřila i Hospodářská komora ČR.
- Za vzor nelze považovat Slovensko, které leží mimo hlavní evropský tranzitní koridor a kde je dálniční síť řádově méně zatížená.
Faktický dopad zákazu:
Za předpokladu, že vůbec bude nová právní úprava respektována, dojde i za běžných povětrnostních podmínek k vytváření dlouhých kolon nákladních vozidel, které budou neprostupné jak pro vozidla, která z dálnice sjíždějí, tak i pro vozidla, která se na dálnici připojují.
V levém jízdním pruhu se pak vytvoří kolona těch vozidel, na která se zákaz nevztahuje, a pojede rychlostí nejpomalejšího vozidla v jejím čele.
Nelze očekávat, že by si řidiči pomalu jedoucích osobních automobilů např. jedoucích rychlostí 100 – 110 km/h (To je pro celou řadu řidičů běžná cestovní rychlost pro dosažení nejlepší spotřeby vozidla, přičemž se nejedná o bezdůvodně pomalou jízdu) troufli se zařadit mezi blízko za sebou jedoucí nákladní vozidla. Tím by výrazně snížili rychlost jízdy v levém jízdním pruhu a narušili plynulost provozu.
Tyto situace budou v řidičích nepochybně vyvolávat agresivní chování a způsobí celou řadu nebezpečných situací, které by jinak nenastaly.
Datum vydání: 17.1.2019