Pozice financování autobusové a drážní dopravy v ČR

Systém veřejné dopravy představuje důležitý aspekt sociální politiky, ale i udržitelného rozvoje sídelních aglomerací a vyváženého regionálního rozvoje.

Veřejná doprava má velký význam pro společnost, ale na řadu dopravních služeb potřebuje vnější příspěvky, označované jako kompenzace, vyrovnávací platby. Podíl veřejné dopravy na dělbě přepravní práce stabilně mírně klesá, což vede ve svém důsledku ke zvyšování zatížení území ČR individuální automobilovou dopravou.

Zvýšení kvality veřejné dopravy je možné dosáhnout obecně pouze vnější intervencí. Ve standardním ekonomickém prostředí by tuto roli měly tvořit odpisy. Řada vozidel je ale již odepsaných, a prostředky z nejrůznějších důvodů nebyly v dostatečné míře akumulovány. Dynamický cenový vývoj vozidel v závislosti na jejich požadované kvalitě rovněž zapříčinil, že akumulace prostředků z odpisů nepostačuje na finanční krytí nákupu nových vozidel. Důležitým faktorem pro obnovu starších vozidel je zájem státu na ekologizaci veřejné dopravy a zlepšení přístupnosti veřejné dopravy občanům s omezenou schopností pohybu a orientace. Naposledy v roce 2010, obdobně jako v letech předchozích, probíhal Program obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy. Hlavním cílem Programu byla podpora služeb obecného hospodářského zájmu s ohledem na zvýšení ochrany životního prostředí. V dalších letech byla podporována z dotací MŽP jen obnova autobusů na alternativní paliva. V operačním programu Doprava na roky 2014 - 2020 se počítá s podporou obnovy vozového parku jen pro drážní dopravu. Bohužel od podpory obnovy nakonec ustoupilo MŽP, které zřejmě nebude podporovat ani autobusy na alternativní pohon. Aktuálně je zdrojem jen IROP. ČESMAD navrhl v rámci programu MPO obnovit podporu prostřednictvím MD ČR a další podporu minimálně autobusů na CNG a LNG.

Stát zajišťuje prostřednictvím smluv o závazku veřejné služby dopravní obsluhu území dálkovou dopravou pouze v oblasti drážní dopravy, zpravidla kategorie rychlík a expres. Český právní řád tak neumožňuje státu zabezpečit tuto obsluhu území linkovou autobusovou dopravou ani v případech, kdy neexistuje konkurenceschopná drážní infrastruktura. Tyto případy jsou pak ponechány na ad hoc dohodách jednotlivých krajů bez potřebné provázanosti s věcně souvisejícím systémem dálkové drážní dopravy. Dopravní obsluha území regionální dopravou je objednávána kraji nebo obcemi v samostatné působnosti. Kraje zajišťují základní dopravní obslužnost svého územního obvodu a obce ostatní dopravní obslužnost. Nejsou předem vymezeny zdroje, ze kterých bude veřejná doprava financována, neboť jsou součástí obecných daňových výnosů jednotlivých úrovní veřejné správy bez účelové vázanosti těchto prostředků na systém veřejné dopravy. V roce 2012 objednávka u autobusové dopravy byla na 394,5 miliónu kilometrů a kompenzace činila 7,6 miliardy korun. Drážní doprava 118,1 miliónu kilometrů a kompenzace byla 11,9 miliardy korun, z toho z MD 4,0 miliardy korun.

Dle údajů MD činila v roce 2011 průměrná dotace na 1km na železnici 102,- Kč, zatímco v autobusové dopravě jen 17,- Kč. Již z těchto uvedených čísel vyplývá jednoznačný nepoměr a neefektivní nakládání s veřejnými prostředky.

Veřejné služby v oblasti železniční dopravy pro Ministerstvo dopravy zajišťoval v období roku 2014 dopravce České dráhy, a. s.. Dopravci bylo v roce 2014 vyplaceno v rámci vyrovnání za veřejné služby úhrnem 4 233 389 tis. Kč. Na základě této kompenzační platby bylo objednáno celkem 32 345 tis. vlakových km veřejných služeb. Průměrná kompenzační platba na 1 objednaný vlakový km tedy v roce 2014 činila 130,88 Kč/vlkm. U autobusové dopravy průměrná cena za 1 km byla 21,50 Kč. Kompenzace bez hlavního města Praha v roce 2014 činily u drážní dopravy přibližně 12,680 milionů Kč za 112 tisíc kilometrů, u autobusové dopravy 7,965 milionů za ujetých 368 tisíc kilometrů. Autobusy přepravily 349,5 milionu cestujících, vlaky 176 milionu. Z čísle je naprosto zřejmá úroveň efektivity vynaložených prostředků.

Naše stanoviska:

 

Efektivní financování kvalitní dopravní obslužnosti

Autobusovou dopravu kraje dotují ze svého rozpočtu, na drážní obslužnost ale dostávají dotaci z kapitoly MD, která je účelově vázaná jen pro železnici bez ohledu na potřeby kraje. Tento způsob financování vede k plýtvání veřejnými prostředky, na kratší vzdálenosti s malým počtem cestujících je autobusová doprava průměrně 6x efektivnější (levnější) než drážní doprava. Z těchto důvodů je nezbytné:

  • rozpočet MD ČR musí obsahovat každý rok minimálně 300 milionů korun v kapitole ministerstva dopravy, účelově vázaných na program podpory obnovy vozidel
  • zahrnout možnost obnovy vozového parku autobusů do podpory MŽP
  • změnit způsob financování dopravní obslužnosti na úrovni krajů, neposkytovat dotace, vázané na drážní dopravu, ale obecně na dopravní obslužnost (RUD)

v Dopravní politice ČR předefinovat úlohu drážní dopravy pro páteřní dálkovou a příměstskou dopravu a zajištění obslužnosti jednotlivými druhy dopravy ponechat na rozhodnutí krajů a obcí na základě efektivity vynaložených prostředků

 

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se