Pozice bezpečnost silničního provozu v ČR

Otázky bezpečnosti silničního provozu jsou dlouholetou prioritou Sdružení. Sdružení ČESMAD BOHEMIA je i nadále členem Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu BESIP.

Od roku 2006 je Sdružení signatářem Evropské charty bezpečnosti provozu. V rámci této iniciativy byl připraven projekt „Bezpečná firma", který u dopravních společností zavádí a certifikuje postupy snižující nehodovost. Nejen zde nalézá uplatnění seriál videonahrávek „Defenzivní jízda", kterých od roku 1998 vyprodukovalo Sdružení 6 řad. Značnou odezvu mezi dopravci a řidiči, ale i ve sdělovacích prostředcích zaznamenalo „Desatero správného truckera". Tento materiál nejen upozorňuje v několika jazycích na nejzávažnější prohřešky řidičů-profesionálů, ale také konkretizuje chování, které by pomohlo zlepšit ovzduší na silnici a vnést mezi řidiče „velkých" a „malých" vozidel více tolerance a ohleduplnosti.

Odstranění třecích ploch mezi jednotlivými skupinami účastníku silničního provozu působením na řidiče profesionály bylo v roce 2009 náplní kampaně Rok smíření. Jeho cílem bylo působením na členy Sdružení, jejich řidiče a celou motoristickou veřejnost omezit negativní jevy doprovázející pohyb kamionů po silnicích a dosáhnout zvýšení vzájemné tolerance a ohleduplnosti. V rámci projektu bylo zpracováno a rozdáno mezi 10 000 řidičů proškolených školicím střediskem Sdružení 12 dopravně bezpečnostních priorit, s těmito tématy:

Leden: Ani jeden kamion bez zimní výbavy

Únor: Ani jedna kalamita vinou kamionu

Březen: Ani jedno zdlouhavé předjíždění

Duben: Ani jednou náhlé vybočení

Květen: Ani jedno podcenění bezpečné vzdálenosti

Červen: Ani jedno ohrožené dítě

Červenec: Ani jeden ohrožený cyklista

Srpen: Ani jeden špatně zajištěný náklad

Září: Ani jeden mikrospánek za volantem

Říjen: Ani jedno zbytečně usmrcené zvíře

Listopad: Ani jeden ohrožený cestující

Prosinec: Ani jeden problém se zažíváním při řízení vozidla

Témata pro priority byla čerpána s podnětů zachycených na bezplatné telefonní lince, kam se obraceli řidiči v případě, že zaznamenali jízdu nákladních vozidel mimo rámec bezpečnostních pravidel. Na veletrhu mimoškolních dětských aktivit Bambiriáda 2009 Sdružení připravilo Desatero zásad pro zvýšení bezpečnosti dětí při kontaktu se silniční nákladní dopravou, nazvané „Aby se velcí bezpečně míjeli s malými".

V současné době je Sdružení spolutvůrcem projektu „Řídím dobře", jehož smyslem je motivovat řidiče firemních vozidel prostřednictvím unikátní identifikační samolepky na jejich vozidle k zodpovědnější jízdě.

Naše stanoviska:

Uložení nákladu

Správné uložení a zabezpečení nákladu je výrazným příspěvkem k bezpečnosti silničního provozu. V praxi ale je běžné, že zákazník, odesílatel, předá řidiči náklad bez jakéhokoliv upozornění či vysvětlení, jakým způsobem je možné či nutné náklad připevnit tak, aby na jedné straně neohrožoval bezpečnost provozu, ale na druhé straně ani nedošlo k poškození zboží. Časté jsou i případy, kdy odesílatel řidiči tvrdí, že náklad nelze vůbec na vozidle připevnit, ale odmítá zaplatit vyšší cenu za příslušnou dopravní technologii. Řidič není zbožíznalec, měl by znát základní zásady uložení a upevnění, ale nemůže odpovídat za situaci, kdy zákazník nedefinuje vlastnosti nákladu či obalu. Zásadní úlohu by v těchto situacích měl hrát zasílatel, ale v ČR byla role zasílatelů redukována často jen na přeprodávání zásilek bez jakékoliv další přidané hodnoty. Řidič na silnici odpovídá za bezpečné uložení nákladu, ale určitá část odpovědnosti by logicky měla být přenesená i na odesílatele, obdobně jako u přeprav nebezpečného zboží.

Z těchto důvodů je nezbytné:

  • vzdělávat řidiče a dopravce
  • zvýšit úlohu a zavést spoluodpovědnost odesílatelů za uložení a zabezpečení nákladu
  • zlepšit informovanost objednavatelů přepravy o rizicích

 

Odpovědnost za uložení nákladu bylo i tématem konference Speedchain 2013, diskusní blok moderoval generální tajemník Sdružení. V roce 2014 sdružení připravilo pozměňovací návrh k novele zákona 361/2000 Sb. se zavedením odpovědnosti odesílatele za balení a uložení. MD ČR s návrhem souhlasilo, začátkem roku 2015 ale ministr pro lidská práva bez uvedení důvodu tuto změnu z novely zákona nechal vyjmout. Sdružení zkusí podat pozměňovací návrh přímo v PSP na pdzim 2015 v rámci novelizace zákona 361/2000 Sb.

Zákaz předjíždění nákladních vozidel

Zavedení plošného zákazu předjíždění nákladních vozidel je stále se opakující požadavek. I na začátku roku 2015 se objevila skupina politiků, požadující tento zákaz uzákonit. Vzhledem k tomu, že po pozemních komunikacích se stále pohybují vozidla staršího roku výroby, menší tonáže i nižších dosahovaných rychlostí by zavedení zákazu předjíždění znamenalo naopak vyšší riziko konfliktních situací. Celoplošný zákaz předjíždění může při vyšším provozu naopak bezpečnost silničního provozu výrazně zhoršit. Při dopravních špičkách může dočasný zákaz předjíždění ale k bezpečnosti a plynulosti provozu být přínosem, ale jen na vybraných místech. Proto doporučujeme: místo paušálního zákazu předjíždění vytipovaná místa na dálnicích osadit (proměnnými) značkami, kterými bude možné provoz podle aktuální situace operativně a podstatně efektivněji řídit.

 

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se