Do Česka se přijely předvést svým potencionálním zákazníků další dva elektrické nákladní automobily, tentokrát se značkou Scania. Jednalo se o vozy Scania 40R Electric a Scania 45R Electric. První z nich byl podvozek 6×2 s nástavbou, výkonem elektromotoru 400 kW a naložen byl na 24,9 tuny, druhý byl tahač s návěsem o výkonu 450 kW neboli 610 koní a naložen byl na necelých čtyřicet tun. Nebudeme tentokrát žehrat na notoricky známá omezení představovaná nepatrnou dobíjecí infrastrukturou, vysokou cenou vozidel, jejich nedostatečnou nabídkou a nutností jejich využití pouze pro specifické dopravní úkony. Podíváme se, jaký švédská bateriová vozidla udělala pokrok. Pro to je dobré si připomenout, že vloni jsme vyzkoušeli distribuční Scanii 25 P, městské bateriové vozidlo s jedním elektrickým motorem umístěným uprostřed šasi o výkonu kontinuálním 230 kW a špičkovém výkonu 290 kW a točivým momentem 1 300 Nm/2 200 Nm (kontinuální/špičkový). Ten na zadní kola přenášela dvoustupňová převodovka GE21S21, vůz byl vybaven také pomocným náhonem (PTO) 60 kW. 9 bateriových modulů o instalované kapacitě 300 kWh počítalo s dojezdem až 250 km.
Tahač Scania 45R je už o další krok dále. S trvalým výkonem nejméně 450 kW (a veškerým točivým momentem, který je snadno dostupný) zvládne většinu úkolů; jeho technickým omezením je přece jen celková hmotnost 74 tun. Jeho elektrický motor EM 450 C3‑6 má k dispozici šest převodových stupňů, ale brzy zjistíte, že většinu času automat řadí jen některé z nich. Pátý převodový stupeň je mimochodem přímý, což pomáhá šetřit energii díky menším vnitřním ztrátám při cestovních rychlostech. Sada baterií (celkem šest baterií) má kapacitu 624 kWh, přičemž využitelná energie činí 75 %. Zákazníci, kteří si to přejí, mohou místo toho specifikovat svůj vůz s tzv. oknem SOC 85 %, čímž se zvýší dojezd, ale baterie se budou více opotřebovávat. Oficiálně Scania slibuje dojezd 390 km pro 40tunovou soupravu tahače a návěsu, jako je tato, za běžných podmínek (bude se samozřejmě lišit podle venkovních teplot, topografie atd.). Protože vozidlo do českého zastoupení v Chrášťanech putovalo ze slovenské Trnavy, mohli jsme zadokumentovat, že nekecají. S průměrnou spotřebou 101,6 kWh urazilo vzdálenost 399,9 km a v baterce zbylo ještě 19 % na 98 kilometrů.
Scania používá články od švédského výrobce Northvolt, které mají kapacitu pro pohon nákladních vozidel na 1,3 milionu kilometrů. Vítanou schopností baterií Scania jsou jejich nabíjecí vlastnosti, protože je lze opakovaně nabíjet až na 100 % bez jakýchkoli následků na životnost. A mají přímou nabíjecí křivku, což znamená, že se nabíjejí stejnou rychlostí, když jsou téměř plné, jako když jsou téměř prázdné. Přímá nabíjecí křivka zajišťuje předvídatelnou dobu nabíjení a dlouhá životnost baterie zajišťuje nízké celkové náklady na vlastnictví. Společnost Scania dosáhla těchto vzácných schopností tím, že zajistila, aby baterie měly vždy správnou teplotu. Technologie baterií je společně se společností Northvolt skutečně přizpůsobena pro těžká vozidla s vysokou kapacitou baterií oproti důležité rychlosti C (proud, při kterém se baterie nabíjí a vybíjí). Jedna hodina nabíjení zpravidla přidá 270 km dojezdu. A k dosažení rozumné doby nabíjení není třeba nejvyšších dostupných nabíjecích míst s výkonem 350 kW: nabíječka s výkonem 130 kW jednoduše řečeno přidá nákladnímu vozidlu se spotřebou 1,3 kWh/km 100 km dojezdu za jednu hodinu.
Z výše uvedeného vyplývá významný posun ve vývoji elektrických Scanií, i když i z uvedených údajů je jasné, že oproti dieselovým motorům jsou zde ještě značná omezení. Bylo by však také nespravedlivé nezmínit stránky, ve kterých tento elektrický vůz klasický tahač se vznětovým motorem překonává. Je to kvalita jízdy, kterou si řidič užívá. Ano, motor je zcela tichý, prost jakýchkoliv vibrací. Má pořádný zátah a i díky použití šestistupňové převodovky řazené dvěma elektromotory je jeho zátah naprosto plynulý bez znatelných rázů a prodlení při přeřazování. Elektrická Scania 45 R je skutečně téměř řidičská nirvána a daří se jí i částečně snižovat omezení vlastní elektrickým vozidlům. Na vítězné tažení proti spalovacím motorům si však budeme muset ještě nějaký čas počkat.