Hannoverský veletrh IAA Transportation 2024 byl opět vhodným místem, kde se mohli sejít všichni, kterých se nějakým způsobem dotýká automobilový průmysl speciálně segment nákladních a užitkových vozidel. Veletrh IAA TRANSPORTATION 2024, který se konal ve dnech 17. až 22. září v Hannoveru, přilákal téměř 1 700 vystavovatelů ze 41 zemí, což představuje 21% nárůst oproti roku 2022. Mezinárodní účast dosáhla rekordních 72 % a bylo představeno více než 145 světových a evropských premiér, což dokazuje, že budoucnost mobility v tomto odvětví je již realitou. Počet návštěvníků dosáhl přibližně 145 000, což představuje kulatý nárůst o přibližně 10 % oproti roku 2022.
Již před dvěma roky organizátoři výstavy podstatným způsobem rozšířili nomenklaturu vystavovatelů. Do názvu veletrhu dostali slovo Transportation a díky tomu jsme mohli již podruhé obdivovat mezi nákladními a užitkovými vozy také komerční „šlapohyby“ ve formě elektrifikovaných bicyklů či trojkolek s různými nákladními košíky či celými nástavbami. Až se zdá, že šťastný zelený život naší společnosti bude bazírovat na svalových motorech a elektropohonech.
Globalizace již neexistuje
Před začátkem výstavy ohlásila paní Hillgard Muller, prezidentka VDA, který je organizátorem IAA Transportation, ještě větší příklon k alternativním pohonům, k zeleným technologiím a především o návratu ke globálnímu charakteru veletrhu. Ten odvozovala především od skutečnosti, že jak mezi vystavovateli, tak mezi návštěvníky se hlásila celá řada Číňanů, Australanů a Turků. Každý, kdo se pohybuje v současném automobilovém průmyslu, vnímá, že globalizace již dávno skončila. Svět je opětovně minimálně bipolární a je to vidět. Také s tím příklonem k alternativním pohonům je to zcela jiné než před dvěma roky. Ano, vystavovatelů z tohoto pohledu bylo více a jimi promovaných produktů také, ale dynamika prezentací byla jiná – zpomalená. Jako by to vřelo tak trochu pod povrchem. Bylo znát, že obecně evropský automobilový průmysl a především ten německý se v segmentu osobních automobilů potácí a vlastně již kácí, ale „nákladní bratři“ jsou prozatím v klidu. I když úsměvy odpovědných šéfů finálních výrobců těžkých nákladních vozidel a dokonce i lehkých dodávkových automobilů byly křečovité až zamrzlé. Možná to bude v tom, že užitkové a nákladní elektromobily se rozhodně neprodávají ani tak špatně jako v současné době osobní automobily s elektropohony, prodávají se ještě podstatně hůře. Výrobci dodávek již dnes zjišťují, že jsou pozadu nejen s obratem, výrobou ale, a to především, se ziskem. To velcí producenti těžkých nákladních vozidel prozatím žijí, a velmi dobře, ze svých dieselových modelů. Avšak tak trochu farizejsky právě tato řešení na IAA Transportation příliš nepromovali. Jediný z velké osmičky evropských výrobců, který postavil svoji prezentaci na modelech se vznětovými motory byl nizozemský DAF. Všichni ostatní se primárně soustředili na BEV řešení a podstatně přibylo těch, kteří předvedli svoje vodíkové vozy. Asi nejlépe to vyjádřila Karin Radstrom CEO Mercedes Trucks a od 1. 20. 2025 CEO Daimler Truck: „My jsme připraveni. BEV a FCEV těžká nákladní vozidla jsou schopna nastoupit sériovou výrobu, ale bez dokonalé infrastruktury, s níž musí rozhodně pomoci politici, je to k ničemu!“
Číňané jsou opět tady a silnější
IAA Tranposrtation 2024 sice hlásí rekordy jak v počtu návštěvníků, tak v počtu vystavovatelů, ale již nepříliš ochotně se mluví o trendu zmenšování prezentačních stánků, o tom, že promo BEV a FCEV řešení téměř vymazalo možnost získání relevantních informací o tom, co především jezdí a ještě desetiletí bude jezdit po našich silnicích. Ale abych to trochu vyvážil. Přístup například čínských vystavovatelů byl zcela odlišný od těch evropských. Ti měli na stáncích informací opravdu dost. Věnovali se zájemcům a návštěvníkům osobně, ptali se, zda mají otázky. Zde chtějí něco vědět. A světě div se, měli dostatečné množství prezentačních tiskovin samozřejmě vedle elektronických informací. Jinými slovy, záplava čínských výrobců se opět o něco zvětšila a co je podstatné, v jejich konstrukcích se zhusta objevují prvky a skupiny světoznámých výrobců z Evropy či USA: Siemens, Cummins, Bosch, Continental, Hella, Ballard a další a další. Kromě jiného to ukazuje na fakt, že kvalita čínské produkce v tomto ohledu jistě nepokulhává. Jistou zajímavostí bylo umístění BEV tahače Tesla Semi do prezentačního chlívečku, ale také na plochu, kde si mohli příchozí zaregistrovat zkušební jízdu. Po pravdě řečeno, prezentace Semi byla taková, jako bychom ji od Elona Muska a jeho továren čekali – minimum či spíše žádné informace, spíše jen: „my jsme tady a bude u vás vyrábět a prodávat naše produkty. Možná od roku 2027 a v gigafactory v Německu. Co vy na to?
Milan Olšanský